štvrtok 10. apríla 2014

RECENZIA: Samantha Youngová - London Road (Dublin Street #2)

Názov: London Road (Dublin Street #2)
Pôvodný názov: Down London Road (On Dublin Street #2)
Autor: Samantha Young
Vydavateľstvo: Ikar, 2014
Hodnotenie na Goodreads: 4.25
  
Srandafaktor: 3/5
Nudafaktor: 3/5
Lovefaktor: 4.5/5
Plačfaktor: 2/5
Drámafaktor: 4/5


Tak som sa zasa raz presvedčila, že jedenkrát čítať je lepšie než stokrát počuť. Zatiaľ,čo ku mne z každých strán doliehala nelichotivá kritika na adresu London Road, voľného pokračovania úspešnej romantickej knihy Dublin Street, ja som si čítanie nesmierne užívala. Bohvie prečo, keďže samotný "trhák" Dublin Street okolo mňa prešiel bez vyvolania nejakých výraznejších emócií. Na druhý pokus sa tak konečne môžem aj ja zaradiť medzi fanúšikov tejto "škótskej série" :)

Je všeobecne známym faktom, že som vinná z toho, že sa mi páči Fifty Shades. A Bared to You. A podobné prasačinky. O Dublin Street by som pred nejakým rokom a pol asi ani nezavadila, keby každý nevzdychal nad tým, aký si je Braden podobný s Christianom a Gideonom. Do dnes sa cítim oklamaná, kedže nie, nie je. A ani celkovo kniha Dublin Street toho nemá s vyššie spomínanými erotikami až tak veľa spoločného, aj keď sa môže páčiť práve ľuďom s podobným vkusom. Kiež by som to vedela od začiatku, mohla som si ju užiť pre jej iné kvality. A teda nemyslím to ironicky, naozaj jej  v mojich očiach nálepka "Pre fanúšikov Fifty Shades" iba uškodila a mne ako čitateľke iba sťažila snahu brať ju ako individuálnu a originálnu romantickú knihu so zaujímavým námetom, odohrávajúcu sa v krásnom prostredí jedného z mojich najobľúbenejších miest na svete, meste Edinburgh. To neustále porovnávanie s inými podobnými romancami, kde obyčajné chudobné dievča stretne bohatého milionára, sa v tomto prípade naozaj nevyplatilo.



Presuňme sa ale ku knihe London Road, ktorá je zasadená do toho istého sveta, ale rozpráva príbeh odlišných postáv. S Johannou Walkerovou sme sa stretli už v prvej knihe. Spoznali sme ju ako nádhernú blondínu, Jossininu kolegyňu v bare a hotový magnet na mužov. Bohatých mužov. V London Road ju spoznávame zasa o niečo viac a prakticky sa utvrdzujeme v tom, že je to obyčajná zlatokopka, ktorá randí výhradne s boháčmi...a láska tu nie je ani zďaleka podmienkou. Nuž, Jo si u nás rozhodne na úvod knihy neurobí bohvieaké očko a trvá viac než len chvíľu, kým sa začne meniť na tú pravú kladnú hrdinku, ktorú si je čitateľ schopný obľúbiť. Jo totiž spí s jedným mužom a myslí pri tom na druhého, každého vodí za nos, neprejavuje veľa emócií a keď už, väčšinou si iba stále dookola sype popol na hlavu. A vlastne aj má prečo. Uvedomuje si, že to, čo robí nie je správne, ale napriek tomu vo všetkom pokračuje. Dôvod je však vskutku obdivuhodný: Snaží sa tak zabezpečiť svojho mladšieho brata Colea, ktorému rovnako ako Jo nebola nikdy poskytnutá ochrana od vlastných rodičov. Práve naopak, ak odignorujeme krkavčiu matku-alkoholičku, Jo a Cole sú na svoj život úplne sami a Jo je odhodlaná plniť si úlohu veľkej sestry do poslednej bodky - aj keby ju to malo stáť všetku česť a rešpekt k sebe samej. 

"Ľudia vedia byť... no, vedia byť úžasní. A niekedy, nanešťastie, aj netvori, pred ktorými sa skrývame v bezpečí domova. Bojíme sa, že si nájdu cestu dnu. No ty si mala jedného priamo doma. Rodičia by mali dieťa chrániť. A nie byť sami netvormi."


Tie posledné zbytky sebarešpektu sa premenia na popol vo chvíli, keď Jo začne v mysli podvádzať svojho "chlebodarcu" Malcolma s neodolateľným, no podľa jej štandardov chudobným barmanom Camom
Pre Cama je Jo spočiatku len neuveriteľne krásnou tváričkou, ktorá svoje prednosti bez hanby využíva na pritiahnutie bohatých mužov. Lenže....lenže. Iskry lietajú ako šialené na všetky strany a Cam je tiež len chlap. A k tomu ešte zadaný....Ďalšia komplikovaná romantika a lá Samatha Youngová sa teda môže začať.



"Telo roztúžene lapalo dych: „Je sexi. Nemôžeme ho mať?“, zatiaľ čo rozum kričal: „Panebože, čo si, dočerta, myslíš?“

Keď už, tak pri knihách podobného typu mávam výhrady skôr k tomu, ako (hlúpo) sú napísané. Na ich obsah si väčšinou vopred dávam pozor a nepúšťam sa do ničoho, čo by mi dejovo mohlo potenciálne prekážať. V tomto prípade nemám pol slova k Youngovej štýlu písania. Nie je to ani zďaleka jej prvá či druhá kniha a je to proste vidieť. Bolo super dať si po čase opäť contemporary romantiku od ostrieľanej autorky ktorá vie, čo robí a nemusieť sa zasa raz doslova predierať cez niekoho prvé spisovateľské krôčiky. Tentokrát si však Youngová naložila na tanier niečo, čo nie je stráviteľné úplne pre každého. Johannino správanie môže byť mnohým proti srsti, jej konanie budú neúprosne odsudzovať. Avšak keď som videla, ako samotná Jo na svoj život takmer úplne rezignovala a dokázala sa poriadne zlynčovať aj bez cudzej pomoci, musela som ju aspoň trošilinku poľutovať. No dobre, tej ľútosti tam bolo viac, než len trošilinku... Chápete, vo svojom okolí môžem v sekunde nájsť minimálne zopár ľudí so škandalóznejším správaním, než má naša úbohá hlavná hrdinka. A to k tomu možno ani nemajú taký párny dôvod...

Cam je takým akýmsi stelesnením celého príbehu: Zo začiatku trochu nevýrazný a dlho dlho človek ani nevie, čo si má o ňom myslieť, potom však postupne začneme (a teraz bacha na jedno veľké klišé, ale nemôžem si pomôcť) odkrývať jeho jednotlivé vrstvy a dostávať sa čoraz viac a viac do hĺbky. To, čo tam nájdeme, je odrazu oveľa-oveľa lepšie, než sme si spočiatku dokázali predstaviť. Ako Cam postupne odhaľuje Johanninu pravú tvár, mení sa rovno pred našimi očami aj on sám. Ak vás preto neoslnil od samého začiatku tak ako mňa, je tu veľká šanca, že sa do neho stihnete zamilovať, kým sa kniha prehupne do druhej polovice. 
O tom, že Youngová nie je žiadna zelenáčka, svedčia aj starostlivo prepracované vedľajšie postavy, ktoré netvoria iba kulisy, ale dýchajú vlastným životom. Sú Johannina rodina, aj keď nemajú spoločnú krv. Joss a Braden si v London Road pre zmenu vyskúšali úlohu roztomilého vedľajšieho páru a musím povedať, že som si ich tak dokonalo neužívala, ani keď som čítala Dublin Street. A potom je tu samozrejme Johannin podarený 14-ročný brat Cole, ktorý si vás všetkých do jedného omotá okolo prstu.

"Niektorí ľudia sa do skvelej rodiny narodia a iní si ju musia nájsť."

Hoci by som knihu asi tak úplne nezaradila medzi erotické romance, sex faktor tu dosahuje nevídané výšiny či už zo začiatku, v podobe intenzívnej chémie, alebo neskôr, v podobe naozaj veľmi horúcich scén. Do budúcna by som však radšej ani jednu knihu zo série neporovnávala s Fifty Shades, nakoľko si myslím, že Dublin Street a London Road sa môžu páčiť aj tým, ktorí Fifty nevedia vystáť. 
Dublin Street som sa rozhodla čítať z vlastnej iniciatívy, London Road som dostala na recenziu, paradoxne však na mňa väčší dojem urobila práve druhá spomínaná kniha a po tak trochu zmiešaných pocitoch z prvého dielu som znovu navnadená na ďalšie pokračovanie. Jamaica Lane bude o Olivii a Nateovi, s ktorými sme sa prvýkrát stretli práve v London Road a ja mám teda zatiaľ veľmi dobrý ciťák  a neviem sa už dočkať! :)


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu IKAR.
Knihu si môžete zakúpiť aj priamo v ich internetovom kníhkupectve bux.sk na TOMTO MIESTE. 

1 komentár:

  1. Ako vždy tvoja recenzia je úzašná a už predtým som sa nevedela dočkat 2 časti ,ale po tomto si len priliala vodu na olej.Mne osobne sa Dublin street pačil a začala som ju čitať kvôli škotskemu prostrediu, ale ako si písala podľa nemá nič spoločne z Fifty....ani by som ju neporovnavala to by som už musela ak ide o sex aj Wardovej knihy dat do sekcie erotický román čo vôbec nie je pravda ak si odmyslíme upírov.

    OdpovedaťOdstrániť