nedeľa 29. novembra 2015

RECENZIA: Fionnuala Kearneyová - TY, JA A TÍ DRUHÍ

PÔVODNÝ NÁZOV: You, Me and Other People
AUTOR: Fionnuala Kearneyová
VYDAVATEĽSTVO: Ikar, 2015
HODNOTENIE NA GOODREADS: 3.91

Ak si dobre pamätám, tak prvýkrát som na túto knihu narazila niekedy na jar tohto roku a povedala som si, že to bude určite strašná blbosť, keďže to má tak krásnu obálku. Potom som si niekde prečítala o čom to bude (nebola to anotácia) a slovo "odradená" len veľmi chabo charakterizovalo moje vtedajšie pocity :D

Ono už na začiatku knihy sa dozvedáme, že idiot manžel - nazvime ho slušne Adam - dvakrát podviedol svoju manželku, s ktorou bol 20 rokov. Proste úplný debil, ktorý má byť akože jedna z dvoch (troch) hlavných postáv. Táto kniha zaváňala katastrofou, ale zároveň som sa nemohla zbaviť pocitu, že to môže byť tak trochu ako knihy od mojej obľúbenej autorky Liane Moriartyovej. Ak sa podarí...

Nuž...podľa mňa sa fakt podarilo, aj keď nakoniec sa to až tak na Moriartyovú nepodobalo. Snáď iba skvelou atmosférou a nutkaním čítať stále ďalej a ďalej.

Hovorí sa, že všetky rodiny majú svoje tajomstvá. Dobre ukryté tajomstvá.
Čo sa však stane, keď sa tieto tajnosti jedného dňa nezadržateľne vynoria na denné svetlo? Tak to bolo aj v prípade Adama a Beth, manželov štyridsiatnikov s devätnásťročnou dcérou Meg, ktorí si nažívajú vcelku spokojne až šťastne. Odhalenie prvého tajomstva však znamená začiatok dlhého sledu udalostí s neodvratnými dôsledkami. Občas sa potrápime predstavami, čo najhoršie sa môže stať našej rodine. Netušíme však, že niektoré tajomstvá nám môžu od základov zmeniť život. Ako si vôbec naplánovať budúcnosť, keď celú minulosť máme prevrátenú naruby?

Kniha Ty, ja a tí druhí tak trochu netradične začína srdcebôľom a ja mám pocit, že práve začiatok sa mi čítal najťažšie. Musela som sa trochu premáhať, aby som sa dostala cez moju nechuť čítať takúto anti-romantickú vec, ale nakoniec som sa vôbec nemusela báť, lebo ono to vlastne vôbec nie je anti-romantické. Narozdiel od kníh od Liane Moriartyovej, ktoré sa sústredia na niekoľko navzájom popreplietaných príbehov a vzťahov, Kearneyová sa zamerala na jeden vzťah a na tri pohľady naň - manželkin, manželov a v neposlednej rade pohľad ich dospelej, 19-ročnej dcéry Meg.

Najlepšie na celej knihe je, že vás vlastne absolútne nenúti cítiť k Adamovi žiadne sympatie. Práve naopak, príbeh ho (aspoň spočiatku) vôbec nevykresľuje v pozitívnom svetle a jeho mizéria po tom, čo ho Beth opustí a všetci naokolo sa mu otočia chrbtom, je veľmi príjemným zadosťučinením pre každého čitateľa. Avšak nič na tejto knihe nie je ani zďaleka jednoduché a dej sa už čoskoro začína zamotávať. Na povrch vyplávajú tajomstvá, ktoré úplne zmenia dynamiku celého príbehu a človek si naozaj užíva stranu za stranou, totálne neochotný pustiť knihu čoilen na okamih z rúk.

Chvalabohu nemôžem povedať, že by som sa vedela so situáciou, v ktorej sa Beth ocitla, stotožniť. Adamove a jej problémy ku mne na tej vyššej, osobnej úrovni nijako neprehovorili, ale ani napriek tomu mi to v nijakej kapacite nepokazilo dojem z čítania. Toto je proste jedna z tých kníh, ktoré dokážu zaujať aj bez toho, aby patrili do "vášho" žánru. Nemusí vás osloviť anotácia, nemusia vás osloviť ani iné recenzie, ale priamo v príbehu si už podľa mňa dokáže každý nájsť to svoje. Pre mňa to bola určite atmosféra a fakt, že príbeh vlastne nie je pochmúrny a depresívny, ako som očakávala a že je plný vzťahovej drámy (fajné, fajné :D) a v konečnom dôsledku aj nádeje.

Ak sa neviete rozhodnúť, či si máte knihu Ty, ja a tí druhí prečítať, ale úpenlivo nad tým rozmýšľate (a to je vlastne aj dôvod, prečo ste sa dostali na túto stránku), tak myslím, že máte svoju odpoveď - prečítajte a uvidíte :) Myslím si, že kniha nie je len pre toho, kto si dokáže hneď teraz na mieste a aj po dočítaní tejto recenzie povedať, že to nie je nič preňho.

Ak si chcete Ty, ja a tí druhí zakúpiť, môžete tak učiniť priamo cez vydavateľstvo Ikar na STRÁNKE BUX.SK