E L James - Päťdesiat odtieňov sivej: Porno pre mamičky alebo netradičné love story? (Recenzia)

Vydavateľstvo: XYZ, 2012
Hodnotenie na Goodreads: 3,60

Nudafaktor: 2/5
Srandafaktor: 4/5
Lovefaktor: 5/5
Plačfaktor: 2/5

Asi prvýkrát sa nachádzam v situácii, kedy mi príde zbytočné načrtávať dej knihy. Päťdesiat odtieňov sivej je už takmer chronicky známa záležitosť a písať, že rozpráva príbeh mladej a neskúsenej Any Steelovej a Christiana Greya, miliardára s temnou minulosťou a nezvyčajnými chúťkami, je ako písať, že Harry Potter je kniha o čarodejníkovi, ktorý prišiel o svojich rodičov. Otázka však znie: Prečo to ľudia čítajú? Čo na knihe zaujalo milióny žien a ku podivu aj mužov po celom svete?

Päťdesiat odtieňov sivej všetci poznáme pod nálepkou porno pre mamičky. Ak si však knihu kúpite ako náhradu za decembrové číslo Playboya, čaká vás nepríjemný šok. POS je totiž len o niečo štipľavejšia popoluškovská romanca s hlavným hrdinom, ktorý po vzore Edwarda Cullena opäť raz dokázal spôsobiť davovú psychózu medzi ženami tentokrát trošku zrelejšieho veku. Znamená to, že na vás po otvorení knihy čaká Twilight pre dospelých? Hmm... Tak ďaleko by som asi až nezachádzala. Je síce pravda, že POS vzniklo ako fan fikcia na túto upírsku ságu, ak by ste však hľadali podobnosti v ich dejových líniách, hľadajte radšej medzi súčasnými YA knihami. Aj Christian má o čosi závažnejšie existenčné problémy, ktoré si nezaslúžia prirovnávanie k tým malicherným Edwardovým a Ana? Ana trochu zapácha Bellinou naivitou, avšak tvrdenie, že je hlúpa a bez vlastného názoru a vôle, je podľa mňa len ďalšia z nálepiek, ktorú knihe recenzenti udeľujú bez hlbšieho zamyslenia sa.

Keď som videla, aká obrovská kniha v skutočnosti je, nechcelo sa mi veriť, že jej pomerne jednoduchý dej potreboval až toľko priestoru. Je všade známe, že POS nerieši zvlášť zamotané zápletky ani nečakané dejové zvraty. Na presne 607 stranách však nájdete dostatok textu, ktorý vás vtiahne do zložitého vzťahu dvoch úplne odlišných ľudí. Všetkých 607 strán je venovaných práve psychológii tohoto vzťahu, jeho radostiam, strastiam a hlavne úskaliam. Na začiatku máte pocit, že to bude práve Ana, ktorá bude prekonávať najviac bariér, postupne však zisťujete, že Christian robí v mene vznikajúcej lásky oveľa viac ústupkov a zmien vo svojom živote, aby o Anu neprišiel.

Je zvláštne, že všade na internete padajú narážky na Anine slabošstvo, avšak je to práve ona, ktorá už od začiatku kormidluje loď, určuje pravidlá a stanovuje limity. Možno čakáte drsný BDSM sex, skutočnosť je však taká, že zatiaľ čo sa s jeho základnou podstatou zoznámime, v knihe dostaneme len jeho silne romantizovanú verziu. Je vidno, že na tento životný štýl sa autorka nepozerá s obdivom a že jej hlavným cieľom nie je urobiť z Any submisívnu sexuálnu otrokyňu, ale naopak urobiť z Christiana človeka, schopného čohosi viac, než len prázdneho bezvýznamného sexu.

Päťdesiat odtieňov sivej nie je vrchol literárnych skvostov tohto obdobia a je nefér voči iným, oveľa kvalitnejším knihám, ak ho niektorí za takýto vrchol považujú. Je však podľa mňa úplne scestné odopierať si potešenie z nenáročnej romantickej knihy len preto, lebo nemá dostatočný literárny kredit. Tak či tak vás zaujíma o čom je. Prečítajte si ju a uložte svoju zvedavosť na večný odpočinok. Možno budete sami prekvapení, aký pestrý niekedy ten váš vkus dokáže byť...

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatros media. Knihu si môžete zakúpiť aj priamo v ich internetovom obchode na TOMTO MIESTE.