Cynthia Hand - Nadpozemská: Anjelská kniha s čertovsky dobrým príbehom (Recenzia)

Lovefaktor: 5/5
Plačfaktor: 1/5
Šokfaktor: 4/5
Drámafaktor: 3/5

Odporúčam: všetkým, ktorí majú chuť na výbornú young adult knihu s anjelskou tématikou
Neodporúčam: ak chcete žiť aj naďalej v domnení, že všetky YA knihy sú v podstate na jedno kopyto.

Vždy som mala slabosť pre knihy s anjelmi. Najskôr asi preto, že sa toho s nimi dá strašne veľa vymyslieť. Dobrí anjeli, zlí anjeli, padlí anjeli, strážni anjeli, archanjeli...možností a variácií je neúrekom, takže som sa vždy tešila, z akej stránky to autor pojme. Priznám sa však, že moja tolerancia na všetky tie anjelské drísty sa znižuje s každou jednou prešpekulovanou a absolútne nedomyslenou knihou, ktorú prečítam. Nepochybne to 99% autorov myslí dobre, akurát sa tak akosi stále zamotajú do vlastných bludov. Takže si asi viete domyslieť, že som sa do Nadpozemskej nepúšťala s nadmernými očakávaniami. Ale toto, čo sa tam deje, aj tak nemôžete očakávať...

Clara je anjel. Clarina mama je anjel. A Clarin brat je tiež anjel. Presťahujú sa do zapadákova, kde Clara nastupuje na novú školu a tam sa stretáva s chlapcom z jej snov, o ktorom nič nevie okrem toho, že je nejako spojený s jej anjelským poslaním. My, čoby dokonale rozhľadení čitatelia s bystrým umom však samozrejme máme podobné taktiky prekuknuté a vieme, že s chlapcom bude určite aj nejaké to romantické mecheche. Aby to samozrejme nebolo tak jednoduché, chlapec, Christian, má menší nedostatok - priateľku, kráľovnú strednej školy, ktorá sa ho nehodlá vzdať. Zatiaľ pomerne tuctový námet, čo poviete? Zle! A ja vám hneď poviem prečo.

Cynthia Hand dostala skvelý nápad. Povedala si, že najprv sa bude tváriť, že napísala otrepanú anjelskú knihu a potom na nás vybafne s postavou, ktorá nás úplne zmätie, lebo nebude zapadať nikde do bežných pravidiel písania YA kníh. Tou postavou je Tucker. Nikto nevie, čo tam vlastne, dokelu, nejaký kovboj Tucker robí, keď pozornosť nás všetkých smeruje k Christianovi. Tucker je proste rušivý faktor o ktorom netušíme, či je vlastne dobrý, zlý alebo či je jeho osudom úloha úbožiatka v plánovanom milostnom trojuholníku, ktoré na konci série ostane zneužité a odkopnuté. Záhada menom Tucker je ešte doplnená o záhadu menom Kay, spomínanú Christianovu priateľku, ktorá sa akosi odmieta poslušne zaradiť do kategórie "typická stredoškolská mrcha" a tak nejako celú knihu rozmýšľate, či ju akože máte neznášať alebo mať radi alebo čo. Ani z Christiana nebudete na konci knihy o nič múdrejší, než ste boli na začiatku. Akú úlohu vlastne hrá v Clarinom živote? Nuž, to by si asi priali vedieť viacerí...
Jedným slovom, Cynthiine postavy si totálne robia čo chcú a vôbec nerešpektujú, že my čitatelia sme už zdegenerovaní neustálym čítaním tých istých kníh s tými istými typmi postáv a naše krehké mozgy taký šok vôbec nemusia zvládnuť.

Paranormálna anjelská vložka sa vám asi bude páčiť. Nie je to nič prevratné, ale na druhej strane ani nič, z čoho vám pôjde prasknúť hlava. Clara vidí vo svojich snoch Christiana stojaceho uprostred horiaceho lesa a vie, že ho musí nejako zachrániť. Vie, že práve on je kľúčom k čomusi oveľa väčšiemu a nesmie ho za žiadnu cenu nechať umrieť. Jednoduché, ale veľmi dobre spracované s niekoľkými nečakanými zvratmi.
Clara síce má nejaké tie epizódy detinského správania a nie úplne najlepších rozhodnutí, no všeho všudy by som ju ešte pokojne mohla zaradiť medzi tie rozumnejšie hlavné hrdinky s celkom roztomilým zmyslom pre humor a dobrým vkusom na chlapov.

Nadpozemská ma držala v napätí až do samého konca a nie, tentokrát to nie je len taká fráza. Akcia je v tomto prípade o triedu vyššie, než na akú sme v podobných knihách zvyknutí a to ani nehovorím o úplnom závere, ktorý sa tak maximálne postará o to, aby ste do vydania ďalšej knihy nezošaleli, ale inak nad vami nemá veľa zľutovania. Aby som to zhrnula, Nadpozemská vo mne vzkriesila nádej, že dobré anjelské YA nie sú záležitosťou mýtov a legiend.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatros Media
Ak máte záujem, Nadpozemskú nájdete aj priamo v ich e-shope na TOMTO MIESTE