Alyson Noël - Kruté leto: Zdravšie, než solárium! (RECENZIA)

Plačfaktor: 3/5
Šokfaktor: 2/5

Odporúčam: Ak máte chuť navodiť si pravú letnú atmosféru v ktorýkoľvek deň v roku a chcete niečo ľahko stráviteľné
Neodporúčam: Ak už do čítania idete s vedomím, že nemáte radi autorku a neveríte, že by to mohlo byť dobré. (v tom prípade odporúčam jednoducho neísť do čítania so žiadnymi predsudkami)

Čo sa stane, ak pošlete svoju mladistvú dcéru v pubertálnom rozkvete na celé leto na akýsi zapadnutý grécky ostrov? No, určite sa vám za to nepoďakuje...
Pripomeňte si
Colby dlho a usilovne drela na tom, aby sa stala pravou rukou najobľúbenejšieho dievčaťa na škole a aby jej meno začalo v kruhoch stredoškolskej smotánky niečo znamenať. Keď sa jej to konečne podarí, a keď to všetko príde ešte aj s úžasným bonusom v podobe straty panenstva s tým najvychytenejším školským lámačom sŕdc, Colby sa prvýkrát v živote cíti šťastne a dôležito. Je síce pravda, že jej nová najlepšia kamarátka jej takmer nikdy neodpisuje na správy a nedvíha telefóny a strata jej panenstva trvala dohromady asi 1 minútu, ale to je len taký menší detail, malinká chybička krásy na niečom, čo má byť skvelé leto plné zábavy a nových zážitkov. Ibaže žiadne leto plné zábavy a nových zážitkov sa, zdá sa, nebude konať, lebo Colbyní rodičia sa rozhodli rozviesť a odpratať svoju jedinú dcéru ďaleko preč od epicentra rodinnej pohromy. Colby je tak na začiatku prázdnin posadená na lietadlo a vypravená k svojej čudáckej tete na ostrov bez nákupných centier a s veľmi obmedzenými komunikačnými vymoženosťami.

Kruté leto bolo strááášne milé letné čítanie ako stvorené nie na leto ale práve na takéto hnusné jesenné dni, keď si len želáme, aby sme mohli vyvaľovať pupky niekde v Grécku. Pláže, more, grécki junáci - mne osobne viac k šťastiu netreba, ak sa bavíme o ľahkom prázdninovom a pseudoprázdninovom čítaní. Aj tak  sa mi toho ale dostalo o čosi viac.
Colby je už tradične hrdinka, na akú sme u Alyson Noëlovej zvyknutí - zo začiatku dobre že nie satanovo dieťa s úplne pomýlenými hodnotami a plytkým pohľadom na svet a na konci...no však sami uvidíte. Colby rozhodne dostala priestor na svoj duchovný a psychický rozvoj, ktorý bol akosi v uplynulých 17-tich rokoch jej života kruto zanedbaný a preto z nej vyrástlo to, čo z nej vyrástlo. Povedala by som však, že vzhľadom na to, ako sa počas knihy správali jej ignorantskí rodičia, nemala veľmi dobrý manuál na upgrade svojej osobnosti.

Úplne najlepší na celej knihe je fakt, že je písaná v štýle rôznych denníkových zápiskov, blogových príspevkov, pohľadníc a mailov a vďaka tomu sa to číta takmer samo. Lebo šak kto normálny nerád číta cudziu korešpondenciu...
Čo sa týka romantickej zložky, nie je to síce celé len o nej, ale myslím, že je do príbehu celkom pekne a vkusne zakomponovaná a zároveň nezaberá veľa miesta. Pretože Colby má aj iné problémy než randiť so sexy domorodcom Jannisom (čo sa nám môže zdať miestami trochu nefér), romanca tvorí len zhruba jednu štvrtinu knihy. Zbytok je venovaný ďalším existenčným problémom akými sú nechápaví rodičia, mačka, ktorá vás nenávidí (ale paradoxne jej nikto iný nevadí), hlúpe kamarátky, šibnutá teta bez internetového pripojenia a mnohé iné životné radosti.

Úplne som samú seba nechápala, keď som sa ku koncu knihy odrazu zbáčila že mi tečú slzy. Nie, nie preto, lebo to už končilo ale preto, lebo Alyson očividne veľmi rada zabíja náhodné postavy vo svojich knihách a to hlavne vtedy, keď to najmenej čakáte. Ale myslím, že už som prezradila až až a zbytok by ste si mali prečítať sami. Okrem toho sa aspoň dozviete, či sa z Colby nakoniec stane plnohodnotný človek hoden začlenenia sa do spoločnosti alebo ju rodičia ponechajú aj naďalej v karanténe v zapadákove, kde na jej mozgovú plytčinu aspoň nenarazia žiadne lode.

Na záver mi ešte nedá takto virtuálne potľapkať po pleci prekladateľku, vďaka ktorej kniha nestratila mladistvý nádych, no zároveň nebola zosmiešnená nejakým nevkusným tínedžerským slangom v mene zachovania dojmu, že príbeh rozpráva 17-ročná baba.
V podstate nemám knihe čo vytknúť no samozrejme len za podmienok, že sme si hneď na začiatku ujasnili, že sa nejedná o žiadne umelecké dielo ale len o knihu o zopár levelov vyššie než časopis CosmoGirl. Chcela som napísať, že ju odporúčam hlavne mladým dievčatám, ale zas ja som už skoro stará koza a tiež som si Kruté leto nesmierne užívala. Takže si hryziem do jazyka a kľudne to čítajte všetci, čo máte náladu.

Ak máte o knihu záujem, môžete navštíviť internetové kníhkupectvo ABC Knihy. Kruté leto je možné objednať si KLIKNUTÍM SEM.