Rachel Hawkinsová - Čarodějnice z Hex Hall: Víta vás polepšovňa pre magické bytosti! (RECENZIA)

Srandafaktor: 5/5
Lovefaktor: 4/5
Plačfaktor: 1/5
Šokfaktor: 4/5

Odporúčam: Ak máte chuť na skutočne kvalitnú young adultovku a chcete sa z chuti zasmiať.
Neodporúčam: Ak hľadáte niečo na štýl Harryho Pottera

Je až škandalózne, ako dlho som sa chystala pustiť do tejto ospevovanej čarodejníckej YA série a stále to z nejakého dôvodu odkladala. Nieže by som na 99% nebola presvedčená, že to nebude úžasné (v tomto prípade som naopak mala nezvyčajne silný ciťák, že knihu budem zbožňovať), ale najskôr som si asi užívala tú anticipáciu. Aj keď tento mesiac som už aj ja musela uznať, že anticipácie bol až-až a trebalo by sa mi do knihy konečne pustiť.

Pravdepodobne vás po tomto úvode ani veľmi nešokujem, ak vám poviem, že Hex Hall som okamžite po dočítani zaradila medzi top young adult knihy. Asi budem mať nejaký fetiš na príbehy odohrávajúce sa na izolovanej, odľahlej škole či akadémii alebo niečom podobnom. Podľa mňa sú totiž tieto inštitúcie nekonečným zdrojom inšpirácií na všelijaké úžasné zápletky...

Sophie Mercerová je čarodejnica. A zjavne dosť neschopná, keďže sa na začiatku knihy ocitá v akomsi elitnom nápravnom centre pre tých, čo to so svojou paranormálnou aktivitou tak trochu preháňajú. Byť jedným z najväčších postrachov ešte aj v polepšovni dá normálnemu jedincovi trochu zabrať, no Sophie sa ani veľmi nemusí snažiť a už onedlho má vo vrecku vidinu celého semestru stráveného po škole.  Čo by bol za normálnych okolností poriadny opruz, keby svoj trest ovšem nemusela zdieľať Archerom alias školským badboyom, po ktorom baží srdce nejednej delikventky z Hex Hall. Sophie však má iné starosti, než sa zaoberať svojimi zvláštnymi citmi k Archerovi. Medzi ne patria okrem iného 3 temné čarodejnice, ktoré sa nevedia spratať do kože a chceli by Sophie získať na ich stranu a za zmienku určite stojí aj Sophiina nová spolubývajúca Jenna, ktorá je...upírka. Na to by zrejme nebolo nič hrozné, keby sme čítali Upírsku akadémiu, ale tu, v Hex Hall, upírov nikto nemá rád. Jenninej situácii nenapomáhajú ani zvláštne útoky na študentov, po ktorých im ostávajú dve malé bodné ranky na krku. A tu sa v opise deja zastavím, lebo som z tej knihy taká nadšená, že som vám ho schopná celý vyrozprávať.

Najsilnejšou stránkou Hex Hall série je pravdepodobne veľmi chytľavý humor, ktorý tvorí asi 50% čara celej knihy. V zvyšnej polovici dominuje najmä Sophiina povaha, ktorá našťastie nepatrí do žiadnych z dvoch extrémov: patetická chudinka, ktorú musí vždy niekto ochraňovať a kick-ass hrdinka, ktorej je súdené zachrániť celý svet. Sophie je mierny nepodarok, ktorý tak úplne netuší, kde je jeho miesto v živote a čo by asi tak so sebou mal robiť, aby sa šťastne predral pubertou. Na druhej strane so sebou nenechá narábať a hrdo si stojí za svojimi rozhodnutiami. Vyvíja sa nám v podstate priamo pre očami a našťastie nikdy neprestáva byť geniálne vtipná.

Predpokladám, že nejedny knihomoľské srdcia zaplesajú pri správe, že v Hex Hall sa nestretávame so žiadnou instantnou láskou, ale pekne si vytrpíme stránku po stránke v očakávaní, či sa už medzi Sophie a Archerom KONEČNE niečo stane. Kniha je však aj napriek tomuto otáľaniu nabitá romantikou a scénami, z ktorých sa budete červenať. Och áno, hlavne z jednej konkrétnej budete všetci červení ako papriky.

V poslednej dobe som pri recenzovaní často používala slovné spojenie "pre nenáročných čitateľov". Tentokrát ho nepoužijem. Nieže by bolo Hex Hall majstrovské dielo novodobej literatúry pre mladých, ale podľa mňa je schopné uspokojiť aj čitateľov, ktorí si od romantickej YA knihy sľubujú čosi viac. Rachel Hawkins je presne z tej sorty spisovateľov, ktorých písanie nielen baví, ale majú ho aj v krvi. To sa už v týchto sférach vidí len ojedinele.

Čo mi trochu vadilo bolo množstvo scén, kde sa čarovalo a v porovnaní s tým málo opisov samotného čarodejníckeho sveta. Osobne mám radšej to druhé, než prvé. Priznám sa, že hoci ma bavia čarodejnícke knihy, nebaví ma samotné opisovanie čarovania. Pre mňa je to vysokoimaginatívna činnosť, ktorú si potrebujem predstaviť sama a nie na základe nejakých zdĺhavých slovných inštrukcií. Škoda, že Rachel namiesto toho radšej nevniesla trocha viac mágie do opisov školy a vyučovacieho procesu. To mi tam chýbalo.

Záver Hex Hall vám dá určite poriadne zabrať. Čaká tam na vás okrem veľkého cliffhangeru aj prísľub skvelej novej zápletky. Románik Sophie a Archera naberá celkom iné rozmery a...no však uvidíte ;)

Čarodějnice z Hex Hall zatiaľ vyšli len v češtine ale Slováci nemusia zúfať, na zadováženie knihy môžu pokojne využiť aj internet.
Knihu nájdete napríklad v internetovom kníhkupectve ABC Knihy. Prvý diel si môžete objednať na TOMTO MIESTE