utorok 20. novembra 2012

Rozhovor s Alyson Noëlovou (II. časť): " Svoje postavy veľmi rada zabíjam!"

Týždeň zbehol akoby nič, a to znamená, že je čas na druhú časť môjho rozhovoru s  Alyson Noëlovou aka úspešnou autorkou, ktorá si často hovie na predných priečkach rebríčka knižných bestsellerov NY Times. Minule sme sa rozprávali hlavne o písaní všeobecne a Alyson zodpovedala aj niektoré z vašich otázok. (Prvú časť rozhovoru nájdete TU). Dnes sa všetko bude točiť najmä okolo autorkiných kníh, z ktorých asi najznámejšia pre vás bude séria Nesmrteľní. Čo-to sa mi z nej podarilo vydolovať aj ohľadom najnovšej série, ktorú pripravuje vydavateľstvo Slovart - The Soul Seekers (prvý diel sa bude volať Osud). Určite umierate túžbou zistiť, či na nás číha ďalší ľúbostný trojuholník. Čítajte a uvidíte!


Judit: Alex na EX bola tvoja prvá vydaná kniha. Bol to však zároveň aj prvý príbeh, ktorý si kedy napísala?

Alyson: Áno... (neisto)

J: Takže pred tým vôbec nič...?

A: Noo... vlastne keď som mala asi 13 rokov, písala som veľmi zlú poéziu. (Smiech). Ktorú nikdy v živote nikto nebude čítať. Nikdy. Išlo o akýsi môj prvý pokus niečo napísať.

J: A máš to ešte stále niekde odložené?
A: (Súhlasné pokývanie hlavou.) Poriadne zamknuté na tajnom mieste.

J: Ako dlho ti trvalo napísať Alex na EX?

A: 15 rokov! Ale nie preto, lebo by som pracovala na nejakom epickom niekoľko stostranovom epose. V skutočnosti som vlastne nevedela, čo robím. A samozrejme som nad tým nesedela každý deň. Niekedy prešli aj roky nečinnosti. Začalo to ako poviedka v rámci jedného spisovateľského kurzu, ktorý som navštevovala. Vždy som však snívala o tom, že ho raz pretvorím do skutočnej knihy. V tú dobu som ale mala veľa inej práce, mala som iné zamestnanie, takže práca na príbehu išla do úzadia. Všetko sa to zmenilo po 11. septembri 2001 (pozn. teroristický útok na New York), kedy som si uvedomila, že moja práca letušky už nikdy nebude tým, čím bývala. Odrazu som pred sebou mala znovu príbeh, ktorý som začala a nikdy nedokončila a uvedomila som si, že nemám čo stratiť. Vždy som rozprávala o tomto mojom sne no nikdy som vlastne neurobila nič preto, aby som ho naplnila. Môj prvý koncept bol skutočne otrasný, takže som knihu musela veľakrát prerábať. Za tú dobu som sa toho veľa naučila, dostalo sa mi mnohých odmietnutí od vydavateľstiev, čo ma vtedy samozrejme bolelo, no teraz som rada, že tomu tak bolo. Urobilo to zo mňa silnejšiu osobnosť, prinútilo ma to zamýšľať sa nad tým, čo robím, viac sa sústrediť a beriem to tak, že som absolvovala nutnú cestu za splnením svojho sna. Takže Alex na EX je síce moja prvá kniha, no veľmi sa líši od môjho prvého konceptu.

J: A čo teraz? Veríš si teraz viac, ako si si verila kedysi? Keď si prezentovala svoju najnovšiu sériu The Soul Seekers svojmu vydavateľovi, aké boli tvoje pocity? Bála si sa, ako ju príjmu?

A: Áno aj nie. Je pravda, že časom si začnete viac veriť. Viete, kto ste, ako spisovateľ. Čo sú vaše silné a slabé stránky. Stále sa snažíte, aby bola vaša nová kniha lepšia než tá predchádzajúca. Stále sa chcem zdokonaľovať. Nikdy nechcem dosiahnuť bod vo svojej kariére, kedy si jednoducho poviem, že som úžasná a lepšia už nemôžem byť a nemám na sebe čo vylepšovať. To je smiešne. Po 20. vydanej knihe už mám akúsi úroveň sebaistoty ale priznám sa, že zakaždým, keď má byť jedna z mojich kníh vydaná, zažívam moment absolútnej paniky. Podľa mňa je to normálne. Myslím si, že ak nepanikárite, tak s vami čosi nie je v poriadku. (Smiech) Predstavte si, že trávite toľko času so svojou knihou, že je pre vás svojim spôsobom dieťaťom. Vy to dieťa odrazu ukazujete celému svetu, pričom mnohým ľuďom sa bude páčiť a naopak mnohí povedia: „Tak toto je naozaj škaredé dieťa.“ A na to musíte byť pripravení a nebrať to osobne. Nikdy nemôžete uspokojiť každého a nikdy by ste sa o to ani nemali pokúšať.

J: Ale ešte späť k Alex na EX! Prečo si si vybrala práve Richarda Bransona ako Alexinu platonickú lásku? J

A: Pretože ho milujem!

J: Už si sa s ním niekedy stretla aj osobne?

A: Áno, dvakrát! Bolo to ešte pred napísaním Alex na EX. Stretla som ho úplne náhodou, nešpehovala som ho ani nič podobné. (Smiech) Páčia sa mi myšlienky, ktoré zastáva. Obdivujem na ňom, ako nasleduje svoj vnútorný hlas. V prípade takmer všetkého, čo kedy dokázal, mu bolo najprv povedané, že to nikdy nedokáže. A on to dokázal a dokázal to urobiť úžasne. Považujem ho za skutočného vizionára a inovátora ktorý robí veci podľa seba a vždy to dopadne skvelo. Takže je vlastne mojím vzorom a inšpiráciou.

J: Páči sa mi, že si si zvolila Los Angeles ako miesto, kde sa odohráva kniha Alex na EX. Sama som ho pred dvoma rokmi navštívila so svojou kamarátkou v rámci lovu na celebrity. Dokonca sme si aj objednali prehliadku Hollywoodom, kde nám zaručili, že počas nej určite stretneme niekoho slávneho.

A: A stretli ste?

J: Jasné, že nie! Ale povedz mi, keďže ty v L. A. žiješ už niekoľko rokov, mala si viac šťastia?

A: No, mala. Stretla som už hromadu slávnych ľudí. Ale nevnímam to nijako špeciálne. Sú to len ľudia. Keď som pracovala ako letuška, často sme mávali slávne hviezdy na palube. Možno raz, či dvakrát je to vzrušujúce, potom sú to už len ľudia, ktorých obsluhujem. Niektorí sú milí, iní až tak nie. Tak ako všetci. Častokrát sa mi tiež stáva, že zahliadnem niekoho slávneho, keď som v niektorej z losangeeleských reštaurácií alebo sa len tak prechádzam mestom. Naposledy išiel takto po ulici oproti mne Tobey Maguire. Pozerala som na neho a vravela som si: „Á, Spiderman!“ (Smiech) (Mimochodom, Tobey bol náhodou takisto jeden zo zoznamu Alexiných platonických lások, hneď pod Richardom Bransonom)

J: Ďalšou z tvojich kníh, ktoré boli vydané na Slovensku, je Kruté leto (moja najobľúbenejšia, mimochodom). Kruté leto je príbeh letnej lásky. Už si ju niekedy sama zažila?

A: Áno... (Tajnostkársky úsmev) Keďže som sama žila na gréckom ostrove Mykonos 7 rokov, pri tvorbe príbehu som veľa čerpala zo svojich vlastných skúseností. Svoju hlavnú hrdinku, Colby, som sa však rozhodla poslať na maličký ostrov Tinos. Vieš, chcela som ju trošku potrápiť, aby sa naučila nájsť krásu vo všetkom. Colby je vlastne na veľmi krásnom ostrove s ľuďmi, ktorí ju majú radi. Celé to jej utrpenie je len v jej hlave. Takže som ju odpravila na Tinos, z ktorého je ešte k tomu všetkému pekný výhľad na Mykonos, čiže sa na neho, chuderka, môže túžobne pozerať. (Smiech) Colby tak prekonáva dlhú cestu, na ktorej konci si uvedomuje, že všetko, čo chce a potrebuje je vlastne priamo na Tinose. Tiež som si dosť užívala písanie príbehu z pohľadu Colby. V priebehu knihy sa veľmi mení a dospieva. Bavilo ma vytvárať aj jej vzťah s... hmm... bol to Jannis, že? Ten grécky chalan. (Alyson sa očividne trochu stráca v mori sexi chlapcov, o ktorých píše.) Tiež som si užívala písanie knihy vo forme listov, e-mailov, blogu, pohľadníc a podobných vecí.

J: Možno si si všimla, že som zatiaľ nespomenula iné tvoje knihy, ktoré sú samostatnými príbehmi z reálneho prostredia. Je to preto, lebo na Slovensku doteraz vyšli len tieto dve. Prezraď mi však aspoň, ktorá z tvojich ostatných kníh je tvojmu srdcu najbližšia?

A: Povedala by som, že Saving Zoë. Mám na ňu slabosť. V skratke, je to o dievčati, ktorej sestra je zavraždená a ona sa musí vyrovnávať s následkami. Celý jej život sa odrazu zmenil. Chýba jej sestra, ktorá bola vždy tá krajšia a populárnejšia a Zoë má pocit, že nikdy nebude schopná sa jej vyrovnať. Jej rodičia citovo ochladli jeden voči druhému, otec celé dni pracuje a mama je na antidepresívach. Zoë nastupuje do prvého ročníka na strednú školu, ktorú navštevovala jej sestra a kde ju každý vidí len ako sestru zavraždeného dievčaťa. Vôbec nemá vlastnú identitu. Hneď na to začne čítať sestrin denník a uvedomuje si, že ju vlastne ani poriadne nepoznala. Kniha je teda písaná akoby z dvoch pohľadov – z pohľadu trúchliacej Zoë a pohľadu zavraždenej sestry. Táto kniha má skrátka špeciálne miesto v mojom srdci.

J: Ako autorka si začínala s písaním takýchto jednodielnych príbehov zo života. Čo bolo podnetom k tomu, aby si zanechala tento žáner a prešla na písanie sérií s nadprirodzenou tematikou, ako sú Nesmrteľní a Soul Seekers?

A: Podnetom boli moje vlastné skúsenosti. Vždy som mala rada paranormálne záležitosti. Milujem Stephena Kinga a rôzne psycho knihy ako Exrocista. (Smiech) Ale nie je to len o tom. Ak chcete písať, musí vždy existovať niečo, čo chcete rozpovedať. Niečo osobnejšie. Konkrétne u mňa to bolo obdobie smútku, ktoré som zažila asi pred siedmimi rokmi, keď som v priebehu piatich mesiacov stratila tri blízke osoby a kvôli rakovine takmer prišla aj o manžela. Vtedy som prvýkrát v živote pocítila skutočne hlboký smútok, ktorý úplne zmenil môj život. Začala som viac rozmýšľať o zmysle života, prečo sme vlastne tu a ako môžem byť znovu s ľuďmi, ktorí mi už nie sú fyzicky k dispozícii. Takže tieto knihy som vlastne napísala s cieľom nejako sa utešiť a nájsť znovu radosť zo života. V tú dobu som ešte mala podpísanú zmluvu na tri ďalšie samostatné romány z reálneho prostredia, takže Nesmrteľných som začala písať len tak pomimo a nikomu okrem môjho muža som o nich nepovedala. Dokonca som ani nikdy neplánovala knihu vydať. Až v momente, keď som ju dopísala, som si uvedomila, že je to vlastne len začiatok oveľa väčšieho príbehu a povedala som si, že keď som si už dala toľko námahy s jej napísaním, tak by som ju mala aspoň ukázať môjmu vydavateľovi. Som veľmi rada, že sa ju nakoniec rozhodli vydať, pretože táto kniha stelesňuje zmeny, ktorá sa vo mne udiali.

J: V sérii Nesmrteľní vidí hlavná hrdinka Ever aury, ktoré obklopujú ľudí. Každá aura má inú farbu na základe povahy daného človeka a citového rozpoloženia, v ktorom sa práve nachádza. Čo myslíš, akej farby je práve teraz tvoja aura?

A: Hmm... Jednoznačne ružová. Ružová znamená radosť a šťastie a nevieš si ani predstaviť aká som šťastná, že som práve teraz tu, na Slovensku. Vážne. Nedokážem tomu uveriť.

J: Na Slovensku práve vychádza posledný diel Nesmrteľných s príznačným názvom Nesmrteľní. Prezraď nám, čo si si pre nás prichystala vo veľkom finále? Zomrie niektorá z hlavných postáv?

A: Je pravda, že veľmi rada zabíjam svoje postavy! (Smiech) Ale nie, žartujem. Naozaj pôjde o obrovské finále. Užívala som si každé jedno slovo, ktoré som písala. Cítila som sa tak trochu ako rodič: Keď som so sériou začínala, Ever bola mladá, naivná a strácala sa vo svete, ktorý ju obklopoval. V rozmedzí šiestich kníh sa však postupne zmenila na silnú a nezávislú mladú ženu, ktorá je na konci svojej cesty schopná vecí a činov, o ktorých sa jej kedysi ani nesnívalo. Som na ňu hrdá. Všetko, čo sa kedy stalo v uplynulých dieloch, VŠETKO, viedlo k tomuto záverečnému okamihu. Ukáže sa, že nič z toho, čo vykonala, vlastne nebolo takou obrovskou chybou, ako si pôvodne myslela. Doposiaľ nevyjasnené fragmenty príbehu sa spoja dohromady a vytvoria epický záver. Rozhodne sa je na čo tešiť!

J: Rozhodla si sa už nadobro skončiť s príbehmi zo sveta Nesmrteľných? Neplánuješ pre nás náhodou nejaké prekvapenie? J

A: Čo sa týka Ever a Damena, ich príbeh je dovedený do konca a uzatvorený. Je to záver, ktorý som si vždy predstavovala a páči sa mi miesto, kde som ich zanechala. Myslím, že sú na tam šťastní. Nevylučujem však, že ešte niekedy napíšem niečo z tohto sveta. Možno áno, možno nie. Pre mňa sa však Damenova a Everina cesta skončila. (Pozerá na môj pohľad plný očakávania.) Nie, nie. Žiadne spoilery! (Smiech)

J: Čo bolo impulzom k tomu, aby si sa rozhodla pokračovať príbeh Everinej sestry, Riley, v samostatnej sérii zvanej Život Riley Bloomovej?

A: Niektorí autori dopredu vedia, čo očakávajú od svojich postáv. Aké majú postavenie v ich príbehu, aký bude ich osud. U mňa tomu tak nie je. Na začiatku som chcela, aby mala Ever nejaký úzky citový vzťah s členom rodiny. Prostredníctvom neho som chcela ukázať, ako vie komunikovať s mŕtvymi. Tak som sa rozhodla, že jej vymyslím malú sestričku. Neplánovala som jej dať veľa priestoru. Časom som si ju však úplne zamilovala. Začala som si vymýšľať všelijaké dôvody, prečo si ju v sérii nechať. Lenže toto jednoducho nebol jej príbeh. Bol to príbeh jej sestry, Ever. Nebolo by správne dať jej toľko priestoru, koľko sa mi u nej žiadalo. Takže, ako už asi viete, na konci knihy Navždy som sa jej... ehm... zbavila. Keď za mnou prišla moja editorka s ponukou vydať sériu o Riley, neváhala som. Vedela som, že Riley bude skvelá hlavná hrdinka, že nám má čo vyrozprávať. Je to pravdepodobne jedna z mojich najobľúbenejších postáv. Páči sa mi, že „zamrzla“ vo svojich dvanástich rokoch, kedy sú ešte dievčatá obklopené sebadôverou, ktorú strácajú až niekedy v štrnástich. Viete, taký ten pocit, že ste schopní všetkého a dokážete zdolať svet. To je Riley.

J: Život Riley Bloomovej by sa teda dal označiť ako akési voľné pokračovanie série Nesmrteľní. Ibaže Riley, ako sme si už povedali, je o niekoľko rokov mladšia, než Ever. Myslíš si, že jej príbeh môže aj napriek tomu zaujať rovnaké publikum než séria Nesmrteľní? Alebo by si radšej knihy o RIley odporučila trochu mladším čitateľom?

A: Myslím, že séria je pre obidva typy publika. Mnohí fanúšikovia série Nesmrteľní si rovnako ako ja Riley zamilovali a sú zvedaví, čo s ňou bude ďalej. Je pravda, že nakoľko má Riley len dvanásť rokov, nekoná sa tam zvlášť obrovská romanca, no čitatelia sa určite môžu tešiť na určité... chlapčenské záležitosti. J Starší čitatelia, ktorým sa páči séria Nesmrteľní, ju tiež môžu ponúknuť napríklad svojim mladším súrodencom, ktorí ešte nemusia byť pripravení na udalosti, ktoré sa odohrávajú v Nesmrteľných. Prvý diel Života Riley Bloomovej, Žiaru, považujem preto za akýsi most medzi mladšími a staršími čitateľmi.

J: Mohla by si nám na záver povedať niečo o svojej najnovšej sérii, Soul Seekers?

A: Soul Seekers sú môj najnovší 4-dielny knižný projekt, ktorého prvý diel, Fated, by mal vyjsť aj u vás na Slovensku a to už budúci rok (pozn. slovenský názov bude Osud). Druhý diel s názvom Echo práve vychádza v USA. Ďalšie dve knihy ponesú názov Mystic a Horizon. (pracovné preklady slovenských názvov: Ozvena, Mystika a Horizont) Vytvorila som úplne nový svet s úplne novými postavami, aj keď charakterom sa séria trochu ponáša na Nesmrteľných. Nájdete tu mystické prvky, mágiu aj chutných chlapcov. (Smiech) Rovno dvoch!

J: Takže nás čaká ľúbostný trojuholník?

A: Nie tak celkom. Niektorí ľudia to považujú za ľúbostný trojuholník, čo mi príde trochu zvláštne, pretože to nebolo mojim zámerom. Povedala by som, že každý v tom vidí to, čo si praje vidieť.(Smiech) Nepopieram však, že v knihe sú dvaja veľmi príťažliví mladí muži!

J: Opíšeš nám trochu svet, v ktorom sa séria odohráva?

A: Príbeh je zasadený v Novom Mexiku, ktoré je síce letecky vzdialené len hodinu a pol od Los Angeles, no po vystúpení z lietadla sa ocitáte v úplne inom svete, ktorý priam dýcha mágiou. Je tu obrovský kultúrny mix pozostávajúci hlavne z dvoch veľkých skupín: hispáncov a belochov. Obyvatelia Nového Mexika majú odlišné zvyky, odlišnú kuchyňu a ja som vždy túžila zasadiť dej niektorej z mojich kníh práve sem. Hlavnou hrdinkou je Daire Santos, ktorá pochádza z L.A., kde doteraz viedla veľmi vzrušujúci život ako dcéra hollywoodskej maskérky. Cestuje po svete, stretáva sa s celebritami a užíva si život, o ktorom sa nám ani nesníva. Skutočnosť je však taká, že Daire nikdy nemala miesto, ktoré by mohla nazývať domovom, nikdy nepoznala skutočných priateľov, nikdy nenavštevovala školu. Keď jedného dňa začne mať hrozivé vidiny, mama sa rozhodne poslať ju za starou mamou do Nového Mexika. Od nej sa dozvedá, že pochádza zo starého šamanského rodu a aby naplnila svoj osud, musí prejsť dlhou a náročnou prijímacou ceremóniou. Písanie tejto série si každopádne užívam a neviem sa dočkať, kedy si ju budete môcť prečítať aj vy!

Ja a Alyson :)


Alyson ďakujem za rozhovor a hlavne za trpezlivosť. Bol to pre mňa úžasný zážitok ale hlavne neoceniteľná skúsenosť, ktorú by som nikdy nezískala, nebyť vydavateľstva Slovart. Takže rovnaká vďaka patrí aj im. Kokos, nikdy ma neprestane prekvapovať a fascinovať, kam všade ma blogovanie zavedie. Dúfam, že každý z vás má v živote nejakú činnosť, ktorú tak zbožňuje, ako ja písanie tohto blogu :) 

6 komentárov:

  1. krásny článok / rozhovor :)) alyson vyzerá vážne milo, no aj naživo vypadala vážne milo, keď som ju videla, ale po tomto rozhovore ešte milšie :D :D a otázky znejú tak profesionálne a k veci, radosť čítať :)) pôvodne som jej novú sériu čítať nechcela, lebo nesmrteľní nepatria k môjmu obľúbenému čítaniu, ale po prečítaní poslednej časti a stretnutí s alyson, som zmenila názor :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jeeee =) Brutálny rozhovor :) Alyson je úžasná a ty si ešte úžasnejšia =) Už sa teším, keď budem od nej čítať ďalšiu knihu :) Och a bodaj by ešte prišiel nejaký autor na Slovensko, a ty by si s ním robila rozhovoer =) Perfektne sa to čítalo a veľa som sa dozvedela =)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Krásny rozhovor 8)
    veľmi podarený článok 8) vždy rada čítam rozhovory s ľuďmi so zahraničia, lebo oni sú úplne iní! 8D a predsa mi je Alyson sympatická 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. zaujímavý rozhovor :D Alyson vyzerá byť sympatická osoba :) Nesmrteľných nemám nejako extra rada, no nie je to séria, ktorú by som nerada čítala :D a tí Soul Seekers nevyzerajú zle, určite na ne mrknem :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Vážne super rozhovor...:)
    Normálne mám chuť si od Alyson niečo ďalšie prečítať.:D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ten, kto dnes číta toto svedectvo, by mal osláviť so mnou a mojou rodinou, pretože to všetko začalo ako vtip pre niektorých ľudí a iní hovorili, že to nie je možné. Volám sa Juraj Kamensky a som z Bratislavy, ale s manželkou sa sťahujem do Chicaga. Som šťastne ženatý s dvoma deťmi a krásnou ženou. Niečo hrozné sa stalo mojej rodine, stratil som prácu a moja žena opustila dom, pretože som sa nemohla starať o seba a o potreby rodiny. a jej deti v tomto konkrétnom okamihu. Podarilo sa mi deväť rokov, žiadna žena, ktorá by ma podporovala, aby som sa o deti starala. Snažím sa poslať testovaciu správu mojej žene, ale ona blokovať ma z rozprávania s ňou sa snažím hovoriť so svojím priateľom a jej rodinnými príslušníkmi, ale stále viem, že by mi mohol pomôcť a ja som bol podanie žiadosti neskôr toľko spoločnosti, ale stále to urobili Nevolajte ma, kým neprišiel verný deň, že nikdy nezabudnem v mojom živote. Keď som sa stretol so starým priateľom môjho, ktorému som vysvetlil všetky moje ťažkosti a povedal mi o skvelom mužovi, ktorý mu pomohol získať dobrú prácu v Coca cola spoločnosť a on mi povedal, že jeho kúzlo koliesko, ale ja som človek, ktorý nikdy neverí v kolieskach kúzla, ale ja som sa rozhodol dať mu vyskúšať a jeho meno je Drosagiede on ma poučil a ukázal mi, čo mám robiť v týchto troch dňoch obed spell.I sledovať všetky pokyny a robiť to, čo ma požiadal, aby som sa dobre. uistil sa, že všetko šlo dobre a moja žena ma opäť uvidí po skvelej práci Drosagiede. Moja žena mi zavolala s nevedomým číslom a ospravedlnila sa mi a povedala mi, že mi naozaj chýba a naše deti a moja žena sa vracajú domov.a po dvoch dňoch Spoločnosť, ktorej som poslala svoj uznávací list, teraz som manažérom spoločnosť Paragon tu v USA. Odporúčam vám, ak máte nejaké problémy, pošlite správu na tento e-mail: {doctorosagiede75@gmail.com} alebo čo mu dáte na +2349014523836 a dostanete najlepší výsledok. Vezmite veci za samozrejmosť a bude vám odobraté. Prajem Vám to najlepšie.

    OdpovedaťOdstrániť