RECENZIA: Scott Westerfeld - Škaredí

Názov: Škaredí
Originálny názov: Uglies
Autor: Scott Westerfeld
Vydavateľstvo: Slovart, 2012

A máme tu znovu knihu, v ktorej je naša civilizácia dávno mŕtva a na jej miesto prichádza ďalšia, dokonalejšia, poučená z našich chýb. Alebo čo ak iba vynašla chyby nové?

Tally je Škaredá. Na svojej tvári aj postave nenávidí takmer všetko, no vyhliadky pre ňu nie sú ani zďaleká také zlé. Už o pár týždňov ju totiž čaká plastická operácia, ktorá ju celú "opraví". Tally sa už nevie dočkať, kedy bude vyzerať správne, dokonalo, sebavedomo...a takmer rovnako, ako všetci okolo nej. To totiž so sebou prináša vstup medzi Krásnych - uniformitu, potlačenie genetiky, aby nikto nikomu nezávidel, aby sa nikto s nikým nehádal, aby nevznikali vojny. A zdá sa, že zatiaľ tento plán funguje. Ale skutočne má mier medzi obyvateľmi zeme na svedomí iba povrchná úprava zovňajšku alebo sú za ním oveľa väčšie zásahy do útrob človeka?

O sérii Škaredí som sa dozvedela už dávno pradávno, ešte v úplných začiatkoch môjho čítania po anglicky, keď som na ňu pravidelne narážala spolu so sériou Nástroje smrteľníkov či Vampire Academy na všelijakých rebríčkoch najlepších young adult kníh. Ak si teda myslíte, že Škaredí patria do vlny post-hungergamesovskej mánie tak bacha na vec, Westerfeld sa realizoval dávno pred tým, než Collinsová vyťukala prvé slovo svojho budúceho bestselleru do počítača.

Priznávam, že zo začiatku som nebola až taká unesená dejom, kniha začína trochu ťažkopádne a nič sa tam dohromady nedeje. Mdlý príbeh som si však kompenzovala aspoň Westerfeldovou bezodnou fantáziou, v podobe rozprávajúcich mostov, lietajúcich dosiek, skákajúcich viest a iných futuristických výmyslov....a nakoniec došla aj akcia.

Páčilo sa mi, ako sa príbeh postupne vykryštalizoval a v podstate som nakoniec bola aj celkom rada, že mi dal autor najprv priestor zvyknúť si na nový a zvláštny svet a až potom na mňa začal vyťahovať rôzne zvraty a obraty. Aj keď v tú chvíľu to takto veľmi  nevnímate a povedzme si to na rovinu - nudíte sa. Nudila som sa, keď sa Tally vydala na svoju životnú cestu nájsť a zradiť priateľku Shay, ktorá utiekla z mesta pred plastickou operáciou a nudila som sa aj na iných miestach, ktoré sa však striedali s vynikajúcimi a napínavými momentmi, takže som si pripadala ako na húsenkovej dráhe.

Westerfeldov svet plastických operácií a krásnych ľudí je šialený. Miestami mi pripadalo, ako by som čítala nejakú recesiu alebo rovno súkromný denník psychiatrického pacienta, čo bol pre mňa samozrejme ten najlepší aspekt knihy. Autor sa so svojou post-apokalyptickou civilizáciou skutočne vyhral, mnohé detaily boli vynikajúco prepracované a dotiahnuté do úplného konca, čo sa o mnohých dystopických knihách, ktoré len načrtnú okolnosti, za ktorých sa zmenil svetový poriadok, pričom sa viac sústredia na milostné problémy dospievajúcej hrdinky, povedať nedá. Áno, asi prvýkrát v histórii svojho čítania som sa normálne dozvedela, čo sa stalo s predchádzajúcou civilizáciou, prečo vymreli a kvôli čomu teraz robia ľuďom to, čo im robia. Vďaka, vďaka, vďaka.

Už som vám asi trochu napovedala, že mnoho milostnej a vzťahovej drámy v tejto knihe nenájdete. Samozrejme, čo by to bolo za knihu, ak by nezahŕňala charizmatického hrdinu, ktorý našej hlavnej hrdinke rozbúcha srdce? David je milý, sladký a niet pochýb, že prechováva skutočné city k Tally, no ich vzťah mi prišiel skôr ako taký podmaz k oveľa podstatnejším udalostiam, ktoré sa v sérii odohrávali a ešte aj určite budú.

Ak hľadáte love story, odporúčam poobzerať sa niekde inde, ak však máte chuť na skutočne dobrú a premakanú dystópiu s nejakou hlbšou myšlienkou a prekvapivými zvratmi, ste na dobrej adrese. A nezabudnite, druhý diel série - Krásni - vychádza už v septembri! :)

Aby som bola spravodlivá a nezabudla, že som tu a tam s knihou tak trochu bojovala, dávam jej 3 a pol hviezdičky, aj keď konečný dojem s odstupom času je o niečo vyšší.