štvrtok 30. augusta 2012

RECENZIA: Miroslava Varáčková - Prežila som svet

Názov: Prežila som svet
Autor: Miroslava Varáčková
Vydavateľstvo: Motýľ,
Hodnotenie na GR: 4,24

Odporúčam: Tým, ktorí majú radi poriadne love story na všetky spôsoby
Neodporúčam: Ak hľadáte originálnu a prepracovanú dystópiu

Ela prežila to, čo by sme spokojne mohli nazvať víťazstvo ľudskej zloby a blbosti. Tí, čo sami seba nazývajú Čistí, sa rozhodli zbaviť svet všetkého neprirodzeného...a rozhodli sa začať ľuďmi. V jeden obyčajný piatok prišla o život väčšina ľudí na planéte - tí s upraveným genofondom, tí s umelými orgánmi....v skutočnosti to však bolo len nepredstaviteľné množstvo nevinných ľudí. Tí, ktorí prežili, padli do rúk Čistým a boli odvlečený do Táborov, tí "šťastní" odsúdený na večný hlad a život v plný obáv a neistoty v sutinách niekdajšej civilizácie.
Ela sa prediera životom sama a spoločnosť jej robí iba verný psík Peggy. Snaží sa k nikomu si nepestovať hlboké city, pretože nikdy nevie, kedy o toho človeka príde. Jej odhodlanie sa paradoxne začne naštrbovať, keď sa zamiluje do svojho úhlavného nepriateľa - jedného z Čistých, Alexa.

Z knihy Prežila som svet sa nakoniec vykľulo niečo úplne iné, než som pôvodne očakávala. Možno moje Odporúčam/Neodporúčam zneje trochu negatívne, no pravda je taká, že som sa trochu zdráhala čítať znovu nejakú dystópiu plnú rôznych výmyslov, kde jedna neuveriteľná zápletka strieda druhú, ešte neuveriteľnejšiu. Preto som bola rada, že som v knihe Mirky Varáčkovej našla milý a nádherne vyrozprávaný ľúbostný príbeh, ktorý vás poteší svojou vysokou umeleckou hodnotou. Post-apokalyptické zasadenie príbehu tvorí len akési pozadie tomu hlavnému - zakázanému vzťahu Ely a Alexa.

Ako som už naznačila, kniha je písaná na veľmi vysokej úrovni, s množstvom pekných výrazových prostriedkov. Dá sa povedať, že Mirka doslova vydojila z našej ľúbeznej slovenčiny čo sa dalo. Možno by som akurát v niektorých prípadoch trochu menej znásilňovala synonymický slovník a ostala radšej pri bežných slovách, pretože na niektorých miestach vychádzali z úst pospolitého ľudu až príliš kvetnaté a básnické výrazy. Inak ale musím uznať, že v tomto prípade (a narozdiel od mnohých amerických YA autorov) sa u autorky jedná o skutočný spisovateľský talent a nielen o dočasné hobby, lebo je to práve in.

Ak by som na knihe mohla niečo zmeniť, bola by to jej dĺžka. Pridala by som jej aspoň ďalších sto strán, aby sa vzťah Ely a Alexa stihol prirodzenejšie rozvinúť a aby sa veľmi dobre vymyslená dráma ku koncu mohla trochu viac natiahnuť a nechať nás dlhšie na ihlách. Nevadilo mi, že Ela nebola takmer vôbec v centre diania, že stála skôr na pozadí, že sa ani nezúčastnila hlavnej vzbury a že celá záverečná akcia, ktorá sa očakávala od začiatku, bola prerozprávaná vedľajšou postavou v rozsahu troch viet. Skôr som to uvítala, nakoľko som nemala vôbec chuť čítať niekoľkostranový opis bitky medzi vzbúrencami a Čistými. Počas čítania knihy si čitateľ jednoducho nevytvorí taký vzťah k danej situácii, že by mu nejako veľavýznamne záležalo na tom, ako sa vyrieši. K čomu si vytvorí vzťah, sú dvaja hlavní protagonisti, ktorí si podľa mňa zaslúžili ešte o niečo viac priestoru a v prípade, že autorka neplánuje pokračovanie, tak aj uzavretejšie uzavretie :)

Aj napriek tomu, že záverečnú bitku som si nepozrela z prvého radu, o akciu v knihe nebola núdza. Ela sa niekoľkokrát dostala do situácií, kde jej išlo o krk a Alex tiež neplnil vždy len úlohu záchranára, ale užil si svoje vlastné problémy. Ak sa bojíte, že sa vám v knihe nedostane ničoho viac, než len sladkého hrkútania hlavných protagonistov, tak si môžete dopredu vydýchnuť. 

Ak to zhrniem, Prežila som svet je veľmi kvalitná a príjemná romantická kniha s menšími chybičkami krásy, ktoré sa dajú úspešne prehliadať, ak nie ste knižný recenzent a nemusíte ich zámerne vyhľadávať :) Ako to už býva zvykom, tak aj v tomto prípade môže brať niekto veci, ktoré som ja označila za plusy ako mínusy a naopak. Odporúčam sa preto presvedčiť na vlastnej koži, ako to vyzerá so slovenskou young adult scénou. Mirka Varáčková nám ale, myslím si, hanbu určite nerobí.

Knihu Prežila som svet si môžete zakúpiť napríklad v kníhkupectve ABC Knihy na TOMTO MIESTE



2 komentáre:

  1. Dobrá recenzia a súhlasím.=) Tiež by som knihu bola uvítala trochu dlhšiu, tiež som jej dala 4*... akurát som nevedela, čo očakávať, tak ma tá 'prevažne lovestory' časť zaskočila.:D

    OdpovedaťOdstrániť