pondelok 29. júla 2013

5 autorov, ktorí si to môžu dovoliť (ale aj tak by sme ich za to najradšej prizabili)

Asi to poznáte aj z bežného života - niektorým ľuďom toho proste v živote prejde oveľa viac, než ostatným. Môžu si dovoliť veci, ktoré by mnohým iným neprešli a to len preto, lebo sú možno krajší, možno bohatší a možno sú to také typické zlatíčka, ktorým sa prepečie aj vražda :)

So spisovateľmi je to trochu inak. Tí sa stávajú "vyvolenými" prevažne tvrdou drinou a vybudovaním si rešpektu u svojich čitateľov. Tým najúspešnejším sa potom v knihe prepáči aj to, za čo sú ostatní autori nemilosrdne zlynčovaní. Vybrala som pre vás 5 príkladov autorov, ktorí si to jednoducho môžu dovoliť:

PS: Dnes to bohužiaľ inak nešlo a článok preto obsahuje spoilery. Snažila som sa, aby boli spoilery čo najmenej konkrétne a aby vám bola vyzradená maximálne pointa danej situácie a nie jej okolnosti či detaily. Každopádne ak ste zarytí antispoileristi tak ako ja, odporúčam pre pokoj v duši preskočiť tie knihy, ktoré ste ešte nečítali.

Paullina sa smeje na našom nešťastí
Frajerka č.1

Meno: Paullina Simons
Séria: Tatiana a Alexander
Frajerina: Môže si dovoliť odlúčiť od seba hlavných hrdinov na trištvrte knihy. Pche, však čo. 

Ak ste si zvykli na šialene romantického Medeného jazdca, pri druhom dieli s názvom Tatiana a Alexander si asi tak mierne vytrháte vlasy aj s korienkami. Tatiana s Alexom spolu nie sú viac než polovicu knihy a to som na svoje vyjadrenie ešte použila opticko-matematický klam, pretože "viac než polovica" znie miernejšie než "skoro vôbec, do prdele". 
Samozrejme sťažuje sa niekto na konci knihy? Nieeeeee. 
Po prvé, odškodné dostávame už v priebehu čítania v podobe MNOŽSTVA sexy flashbackov a po druhé, ten koniec je taký bombastický, že vám automaticky navodí amnéziu a vy s radosťou zabudnete, že ste na Simonsovú prepindali takmer celú knihu. 


Vrahyňa Rowlingová
Frajerka č.2

Meno: J.K.Rowlingová
Séria: Harry Potter
Frajerina: Môže zmasakrovať polovicu postáv. Však kto už to len počíta...

Rowlingová si zvykla preventívne odkrágľovať nejakú tú postavu v každej jednej knihe, aby nás postupne pripravila na najhoršie a vo veľkmo finále nám neprivodila šok. Asi to svojim spôsobom fungovalo, lebo z rokfortského masakru motorovou pílou sme sa otriasli pomerne rýchlo a po pár týždňoch sme jej už znovu vedeli prísť na meno. Čo na meno! Dokonca aj padali návrhy, aby napísala 8. diel! Akože o kom? A koho by prosím vás ešte zabíjala? Potterove vnúčatá?



Náhodný sexoš, ktorého som našla,
keď som googlila McNaughtovej
face
Frajerka č.3

Meno: Judith McNaught
Séria: Westermoreland
Frajerina: Môže napísať 250-stranový flashback. Bežný autor v tomto bode pomaly píše už aj epilóg...

McNaughtovú asi každý nepozná - je to taká netypická autorka typických historických romancí - ja to volám naspeedované historické romance, pretože hlavnými črtami sa nijako nelíšia od tých klasických s pirátom a prsaňou na obálke, ale sú také namakané, že sa stavím, že McNaughtová chodila do jedného spisovateľského krúžku so Simonsovou a Gabaldonovou. 
Plus tipujem, že bežne vám pri predstave polknihového flashbacku krvácajú póry v podpazuší, pričom u McNaughtovej si na jeho konci poviete "To už je akože koneeeec?" Je síce pravda, že zo začiatku z toho nevýskate od radosti a keď v tom najlepšom narazíte na "2 months ago" tak vás mierne prestrikne a v tichosti sa modlíte k Venuši a Jupiterovi a iba dúfate, že čítanie flashbacku nebude trvať VÁM tie 2 mesiace, ale keď raz začnete, je vám to v podstate jedno, lebo všetko je totálne dokonalé a vy nechcete, aby to niekedy skončilo. 
Áno, prečítajte si McNaughtovú. 



Ak si myslíte, že vám dám Alexa, tak si
to ešte premyslite
Frajerka č.4

Meno: Lauren Oliverová
Séria: Delírium
Frajerina: Môže v celej knihe v podstate vynechať hlavného hrdinu. Kto už len potrebuje hlavného hrdinu, nie? 

Oliverová síce podľa mňa ešte úplne nevyzrela na tie najlepšie autorky, ale zbaviť sa na celý jeden diel hrdinu, za ktorým sme preslintali jednu celú knihu, chcelo gule, takže môj rešpekt už sčasti má. A myslím, že nie som jediná - Pandemonium má totiž aj napriek tomuto obrovskému handicapu na stránke Goodreads hodnotenie 4.2, čo ho radí medzi nevídané úspechy 2. dielov YA kníh. Takže Oliverová očividne môže najbližšie urobiť z Alexa gaya a nikto ani len brvou nemykne. Veď však dáme ho už len s niekým dokopy, nie? Na ocot neostane...


Nechám vás čakať, až kým nebude
svetový mier, bitches. 
Frajerka č.5

Meno: Kristin Cashore
Séria: Greceling Realm
Frajerina: Môže nás nechať čakať na jednu knihu 3 roky. I mean, who does that?!

Ja byť ňou, tak sa bojím, že sa mi už po roku a pol čakania na Iskrivú všetci vyprdnú na hlavu. Ale nieeeee, Kristin má čas. Kristin v noci kľudne spáva, narozdiel od nás. Kristin aj keby Iskrivú zverejnila o 10 rokov s tým, že "Jééééžiš, šak ja som úplne zabudla, tu som našla dajaký rukopis keď som upratovala...." tak všetci vyjdeme večer vonku do ulíc a budeme oslavovať a nikto jej nepovie "Ty hnusoba, celý život si mi zničila, muž odo mňa odišiel, deti mi vzala sociálka, jedlo mi zhnilo v chladničke zatiaľ čo ja som čakala čo bude s Bitterblue." 


Takže takíto drzí sú tí naši brilantný autori a aj tak ich všetci milujeme, tešíme sa a v napätí očakávame každú ich novú knihu. Však jasné, čo iné už len môžeme robiť? Ísť von a účastniť sa na bežnom živote? Akožeeeee....nezájem. 

31 komentárov:

  1. Haha, upřímně, moc jsem se zasmála! A u poslední s tebou naprosto souhlasím :P Krásný článek :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. jeeej ďakujem, som rada že je to predsa len trošku vtipné a nie trápne, ako som sa obávala :D

      Odstrániť
  2. Minimálně 4 z 5 (flashbacky tam tuším nejsou) splňuje George R. R. Martin. A to ve zvýšené míře! :)) A vraždí ho někdo? Ne, právě naopak! :D

    Taťánu a Alexandra mám doma, ale nějak jsem si říkala, že počkám až vyjde trojka a pak to dám dohromady - radši se zničit najednou, že :D
    Rowlingová... ehm, že bych si dala rereading Pottera? Že nemám čas? chmphf...
    Judit McNaught znám, ale nic jsem od ní nečetla. Zatím. Ale zvikláváš mě! :D
    Lauren Oliver - já budu asi jedna z mála, komu se Pandemonium z celé série líbí nejvíc :D (co je se mnou v nepořádku, ptám se? :D)
    A Kristin Cashore... Bitterblue se mi líbila, ale asi nejméně z celé série. Na dokonalou Fire to prostě nemá. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ale inak T & A podľa mňa môžeš aj pred summer garden, tam to je také viac-menej ukončené, aj keď prirodzene budeš strašne chcieť o nich čítať ďalej :)

      Od re-readingu Pottera sa odhováram pravidelne cca každý mesiac a strašne pri tom trpím.
      McNaught už si musíš prečítať! :D
      A ja som z toho Pandemonia taká, že neviem. Keď som čítala tak som nadávala, teraz na neho ale tu a tam dosť sentimentálne spomínam :D
      Bitterblue bola super, ale Fire je Fire, na to sa nedoťahuje podľa môjho názoru ani Výnimočná :)

      Odstrániť
    2. Právě, že budu chtít číst dál, tak si to nechávám teď, když mám relativní pocit "jo, ani se mi to číst nechce" :) (neee, vůůbec :D)
      McNaught - a milion dalších! :D
      U mě je to od Cashore: Fire - Výjimečná - Bitterblue...

      Odstrániť
    3. akože práve, že sa ti čudujem že si si v pohode dala pauzu medzi 1. a 2. dielom a prežívaš to v zdraví :D

      u mňa je to poradie cashorovej kníh úplne rovnaké btw :)

      Odstrániť
  3. Kdeže trápne, humorne napísané a veľmi dobrý článok, hlavne pravdivý. Niekedy mám dojem, akoby to tie autorky robili naschvál :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja si myslím, že to aj robia naschvál! :D a ďakujem :)

      Odstrániť
  4. Frajerku číslo 1 bych nejradši rozkrájela na kousíčky! Vždyť to není normální tohle! :D Při čtení Taťány a Alexandra jsem myslela, že skončím plešatá z toho, jak jsem si trhala vlasy... Tohle se fakt nedělá :D
    U Rowlingové se zdržím komentáře, než mě někdo ukamenuje za to, že jsem Harryho ještě nečetla a řeknu jenom to, že přesně vím, co myslíš :D Si vzala příklad z George Martina...
    McNaught neznám, ale poohlédnu se po nějaké její knize, vypadá to dobře.
    Lauren Oliver je můj úhlavní nepřítel od doby, co vymyslela někoho jako je Julian. Brr. I když takhle pobabrat knihu, to chce talent.
    Sakra! Tu Výjimečnou už bych si taky mohla přečíst :D
    "Ty hnusoba, celý život si mi zničila, muž odo mňa odišiel, deti mi vzala sociálka, jedlo mi zhnilo v chladničke zatiaľ čo ja som čakala čo bude s Bitterblue."
    Děkuji, za zpříjemnění dne! :D
    Skvělý článek :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. tebe by sa možno tá McNaughtová aj mohla páčiť. nie je to úplne pre každého, sú ľudia, ktorým by som ju neodporučila už len pre to, lebo je to romanťárna ako prasa, ale zas je to také inteligentné a dejovo a zvratovo veľmi bohaté, takže by si si jej knihy mohla užiť :)

      a výnimočnú si prečítaj určite, aj Fire, to je ešte lepšia kniha, podľa mňa aj najlepšia zo všetkých YA...:)

      Odstrániť
  5. Skvelý článok! Síce som čítala iba Simonsovú a Rowlingovú, takže o mučiacich schopnostiach zvyšných dám toho veľa neviem, ale pobavil aj zvyšok. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. určite si prečítaj ešte minimálne Cashore! to sú nááádherné knihy :)

      Odstrániť
  6. myslím, že ani jeden z nich nemá na G. R. R. Martina :)
    - marilyn

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. to súhlasím, aj mi celý čas chodil po rozume, ale ešte som od neho nič nečítala, tak som nechcela trapošiť a písať o ňom v článku :D

      Odstrániť
  7. Tak sice jsem od vetšiny autorů nic zatím nečetla, ale zasmála jsem se opravdu dosti. Just perfect! ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ach jo, budem si ťa asi musieť vziať do parády - nevieš, o čo prichádzaš! :D

      A ďakujem samozrejme :)

      Odstrániť
  8. Čitala som iba prvé dve zmienené knihy a úplne s tebou súhlasím. :) Obe autorky sú pre mňa SPISOVATEľKY, ktoré si naozaj môžu dovoliť hocočo, vždy im to odpustím.

    Momentálne som v miernej depke, som asi týždeň po dočítaní Medeného jazdca a Tatiany a Alexandra a priznám sa, že sa momentálne neviem vôbec sústrediť na žiadnu inú knihu, nech je akokoľvek dobrá. Normálne ľutujem, že túto knihu nemám ešte pred sebou, ale teším sa na skorý re-reading. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. keď sa nevieš dostať z Medeného jazdca, tak odporúčam alebo Cizinku (aj keď to nie je úplne to isté a je to trochu ťažšie čítanie), alebo potom aj tú Cashore, za ktorú tu lobujem asi pod každým komentárom, ale fakt stojí za to :D

      Odstrániť
  9. takto dobre som sa už dávno nesmiala, máš úplnú pravdu :D a tie poznámky pod obrázkami ma fakt dostali :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. asi zavediem poznámky pod obrázkami :D ale neviem, či budem taká vtipná aj keď mi nebude teplo roztavovať mozog...

      Odstrániť
  10. skvelý článok :) Práve dnes som dočítala Tatianu a Alexandra a myslím, že tie vlasy čo mi ostali si dotrhám pri treťom diele, alebo aspoň počas tých mesiacov, čo ostávajú do vydania :D
    tá McNaught ma začala zaujímať, sú nejaké knihy, ktoré máš u pri nej najobľúbenejšie a ktorými by som mala začať? :)
    A ešte by som tam pridala Dianu, ktorá si dovolila na tak dlho oddeliť J&C :(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hmm...ja som začala jej contemporary vecami - Paradise a Perfect. S Paradise môžeš kľudne začať, pre mňa je to jedna z naj naj kníh, ale ak by si radšej začala s historickými tak možno by som skôr začala čítať Westmoreland (prvý diel je A kingdom of dreams), prvý diel série Sequels (Once and Always) je taký, že nemusí úplne osloviť všetkých - hlavný hrdina je strašný debil a správa sa k hrdinke otrasne aj keď samozrejme nie celú knihu. mne sa ale presne také knihy páčia, takže ja som aj z Once and Always bola hotová :D Čiže v podstate začni čímkoľvek :D haha, nemáš za čo...

      Odstrániť
  11. 8DDD To si vystihla 8DDD
    Inak ten náhodný sexoš je Julian McMahon, absolútne úžasný démon Cole v Charmed seriáli a tiež Victor von Doom vo Fantastic four 8P je to brilantný herec, moje zlatíčko 8P
    Ja som tak veľmi dlho čakala na Iskrivú, už som preklínala Kristin Cashore, ale milujem jej knihy, takže som si povedala, že nech si dá radšej na čas akoby to malo byť zlé 8) Iskrivú mám doma už pol roka a ešte som to neprečítala 8D niežeby som nechcela, ale ono je to také hrubé, že to chcem dať naraz, ale nejako nemám čas 8D
    JKR som skoro prizabila, keď mi zabila Tonksovú a Lupina a potom ďalších, ja som myslela že ma na mieste porazí! Začalo to už s Hedvigou a Moodym a to som pritom niektoré smrti vedela už zo spoilerov od kamošky a aj tak som proste vyvádzala 8(
    Ale preborníkom v smrtiach je podľa mňa Suzanne Collins, čo vyviedla môjmu miláčikovi 8_( a koniec Drozdajky, proste horor!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Suzanne Collins! Na ňu som zabudla, aj keď predbiehajú ju predsa len iné vrahyne :D
      a som zvedavá, čo povieš na Iskrivú, je to trochu iné, než prvé dve, ale tiež hrozne kvalitné :)

      Odstrániť
  12. Zajímavý článek :) Opravdu nechápu jak tě to napadlo, ale zasmála jsem se :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani ja vlastne nechápem. Teplo, horúčavy, roztavené spoje v mozgu...

      Odstrániť
  13. Vtipné! :DDD Ty to prostě umíš napsat, vážně dobrý nápad. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Skvělý článek, máš úplnou pravdu! :DD Dost jsem se nasmála :DD

    OdpovedaťOdstrániť
  15. bohaaaa Judit :D :D strasne som sa narehotala :D pri Rowlingovej si ma zabila :D a pri Cashore tiez :D a najhorsie je ze mas uplnu pravdu! :D
    a celkom ma pobavil nahodny sexos ktory pre mna nie je taky nahodny :D
    inak mne sa Pandemonium tiez celkom lubilo - a to co spravila s Alexom nebol zly tah.
    a Bitterblue sa mi dost pacila, aj ked bola ina od predchadzajucich dvoch. ale Vynimocna a Ohniva su kusok nad nou... alebo skor mimo nej

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Na vlastnej koži som zažila len mučenie od Rowlingovej a Cashore, ale...:DD Pravdu máš úplnú.:D

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Tak tenhle článek mě vážně pobavil! :D Je hezké si přečíst něco s takovou dávkou humoru, nového a originálního. Rozhodně bych uvítala víc článků v tomto duchu! :)

    OdpovedaťOdstrániť