pondelok 1. júla 2013

Cynthia Hand - Zasvätená: Postihlo prekliatie "dvojky" aj obľúbenú anjelskú sériu? (RECENZIA)

Názov: Zasvätená (Nadpozemská #2)
Pôvodný názov: Hallowed (Unearthly #2)
Autor: Cynthia Hand
Vydavateľstvo: CooBoo, 2013
Hodnotenie na Goodreads: 4.23

Srandafaktor: 3/5
Nudafaktor: 3/5
Lovefaktor: 2/5
Plačfaktor: 3,5/5
Drámafaktor: 4/5








Anotácia (POZOR, obsahuje spoilery z 1. dielu!)

Pokračovanie úspešnej knihy Nadpozemská Clara sa vzoprela svojmu poslaniu a rozhodla sa z horiaceho lesa zachrániť Tuckera. Odhalí však Christianovo tajomstvo: je tiež anjelom. Spojenie medzi Clarou a Christianom sa prehlbuje, ako keby ich k sebe viazalo osudové puto. Clara ale ľúbi Tuckera a rozhodne sa s ním zostať. Situáciu zhoršuje nová vízia, v ktorej sa Clara so svojimi blížnymi ocitá na pohrebe – zúfalo sa snaží zistiť, koho stratí. Je možné zmeniť budúcnosť? Zachrániť toho, kto má zomrieť? Je možné beztrestne odmietnuť splnenie poslania? Dokáže Clara bojovať s Čiernym krídlom, ktorý ju sleduje a zahaľuje svojím nekonečným smútkom? Bude konečne Clara zasvätená do tajomstiev vlastného osudu, dozvie sa od svojej mamy všetko, čo jej zatiaľ bolo zatajované? Clara musí byť statočná – temné sily sú stále nablízku...


Do knihy Nadpozemská som sa zamilovala v ťažkých časoch, keď na svet vychádzalo nespočetné množstvo anjelských kníh a konkurencia bola naozaj obrovská. Moju pozornosť si získala od prvej strany vďaka príjemnému a nesilenému humoru, no udržala si ju vďaka netradičnej ľúbostnej zápletke, kedy nás autorka uprostred knihy všetkých šokovala náhlou zmenou hrdinkinho...ehm...objektu záujmu. Áno, bol to tak trochu milostný trojuholník...ale vlastne nebol. Pridajme k tomu šikovne vymyslenú paranormálnu zápletku a máme víťaza spomedzi kvanta anjelských somarín. 

Veľmi veľmi by som chcela vedieť, či som sa za tie dva roky zmenila ja, môj vkus a moje nároky, alebo druhý diel skutočne nikdy nedočiahol na kvalitu jednotky. Už hneď zo začiatku sme vhodení do víru tuctového ľúbostného trojuholníku medzi Clarou, jej osudovou polovičkou Christianom a tým, koho skutočne z celého srdca miluje, Tuckerom. A nie je to teda ani zďaleka pekný pohľad. Originalita, ktorou sa Cynthia mohla pýšiť u svojej literárnej prvotiny, umiera spolu s Clarinou pevnou vôľou a neoblomným charakterom. Z našej hrdinky sa odrazu stáva prototyp nerozhodnej chuderky, ktorá už ďalej nedokáže odolávať Christianovmu šarmu a ich nadpozemskému putu a začne tak z nič netušiaceho až po uši zamilovaného Tuckera robiť idiota. A nemá to konca kraja.

Zdá sa, že pôvodným úmyslom bolo postaviť Claru medzi dvoch chlapcov - jeden je jej súdený a zároveň je s ňou prepojený hneď na niekoľkých úrovniach a jeden tam medzi nimi pôvodne vôbec nemal čo robiť, no znenazdajky sa objavil a ukradol Clarino srdce tomu druhému priamo spred nosa. V druhej časti série sa to však autorke začína celkom slušne vymykať spod kontroly a je z toho jeden obrovský a čitateľom young adult kníh dôverne známy mišung. Aby som to skrátila, nepáčilo sa mi, ako bola v druhom dieli zvládnutá romantická zápletka, rozčuľovalo ma, ako sa Clara správala k Tuckerovi, do ktorého sme sa v prvom dieli určite všetci rad radom zamilovali a dvojka Clara+Christian, ktorej tam bolo požehnane, ma absolútne nezaujímala. Ale poďme ďalej.


Akou-takou náplasťou na moju frustráciu s Clarou bol opäť raz skutočne výborný štýl, akým bola kniha napísaná. V porovnaní s predchádzajúcim dielom nedochádza k žiadnemu poklesu kvality a opäť ma bavilo aj množstvo vtipných hlášok, ktoré vychádzali z úst hlavne našej hriešnice Clary. Cynthia si pre nás pripravila ďalšie nové anjelské zápletky, na scénu prichádzajú postavy, ktoré by sme vôbec nečakali a zároveň nás opustia niektorí kľúčoví hráči z prvého dielu. Podaktorí si možno aj poplačete, iní si zasa aspoň pomädlíte ruky, že sa otvárajú dvere k novým miestam, kam by sa celý príbeh mohol pobrať. A potom je tu ešte pohreb...

Vedľajšie postavy ostali doslova vedľajšími, dokonca miestami stáli až tak bokom, že ich nezachytilo ani moje periférne videnie. Postihlo to najmä Tuckerovu sestru a Clarinu najlepšiu kamarátku Wendy, ktorá sa tam naozaj len tak mihá ako svätojánska muška na nočnej lúke a Clarinho brata Jeffreyho, pre ktorého si autorka očividne aj niečo vymyslela, ale potom si to aj rýchlo rozmyslela a nakoniec to ostalo pri niekoľkých zmätených výstupoch, zaoberajúcich sa jeho existenčnou krízou. Vôbec by som sa však nečudovala, keby na neho mala Cynthia niečo nachystané v záverečnej časti. 

Keď odhliadneme od toho, ako ma rozčuľovala celá tá záležitosť s Christianom a Tuckerom, čítanie som si celkom užívala. Od nudy som skapínala maximálne vrámci pasáží s Anjelským klubom, čoby mládežníckou skupinkou pozostávajúcou z Angely, Christiana a ďalších okrídlencov. Za celý čas pôsobenia klubu sa nevyriešila jediná podstatná vec, ale aspoň poskytol priestor pre Claru a Christiana, aby sa navzájom mohli roztúžene očumovať bez toho, aby sa im Tucker plietol do cesty. Ups, zasa som sa dostala k trojuholníku? Ako sa to len mohlo stať...

Zasvätená u mňa po celý čas balansovala na hranici medzi knihami, ktoré ma navnadili na ďalší diel a knihami, ktoré mi zničili akúkoľvek chuť pokračovať v čítaní. Nakoniec však rozhodol záver, ktorý šmahom ruky ukončil moje trápenie s ľúbostným trojuholníkom (aj keď nie zrovna tak, ako by som chcela ja) a v podstate mi dal malý dôvod tešiť sa na záver trilógie. Vravím si, že to najhoršie už mám snáď za sebou v podobe takmer vždy nešťastnej dvojky a teraz to bude už len lepšie a lepšie. Však? VŠAK?!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatros Media. Knihu si môžete zakúpiť aj priamo prostredníctvom ich internetového kníhkupectva na TOMTO MIESTE

2 komentáre:

  1. Taky jsem si říkala, jestli se mi tak moc změnil vkus, nebo je Zasvěcená prostě horší... Jelikož jsem to ale četla asi půl roku po jedničce, říkám si, že pravděpodobnější je druhá možnost.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Je to čudné, ale ja som pri tej tejto knihe veľa revala a ani neviem prečo. Keď som ju čítala znovu, už ma tak nebavila. Ale jednotka bola vážne lepšia a trojka bola zase podľa mňa ešte horšia ako dvojka. Najvtipnejšie na tom celom je, že nakoniec som najviac ľutovala Christiana, takže fakt neviem, čo si mám o tejto sérii myslieť. Ale zase nemôžem povedať, že ma to nebavilo. :D

    OdpovedaťOdstrániť