RECENZIA: Jessie Burton - Miniaturista

Názov: Miniaturista
Pôvodný názov: The Miniaturist
Autor: Jessie Burton
Vydavateľstvo: Ikar, 2015
Hodnotenie na Goodreads: 3.57

Kniha Miniaturista okolo seba v USA narobila pred svojim vydaním poriadne haló, ktoré som v lete minulého roku zaregistrovala ešte aj ja, v tom čase úspešne ponorená do young adult a babskej romantiky. Nevedela som si vybrať, čo sa mi páči viac - či tá krásna umelecká obálka alebo nápad s tajomstvami zašifrovanými do miniatúrnej repliky honosného domu. Kedykoľvek som na zmienku o knihe narazila, zdalo sa mi, akoby sa s ňou ťahal závan akéhosi mysteriózna. Možno práve preto, lebo som sa dočítala, že replika domu pripomínajúceho starožitnú skriňovú vitrínu naozaj existuje. Dokonca patrila skutočnej Petronelle Oortmanovej, podľa ktorej sa volá aj hlavná hrdinka príbehu.

Druhá, o nič menej krásna verzia obálky
18-ročná Nella prichádza v roku 1686 do Amsterdamu, plniť si vopred dohodnutú úlohu manželky bohatého, o 20 rokov staršieho obchodníka. Opúšťa svojich príbuzných a svet, ktorý poznala celý život, no zároveň uniká pred stereotypným vidiekom a chudobou v ústrety čomusi novému, nepoznanému a bezpochyby luxusnejšiemu.V jej novom dome ju však namiesto manžela privíta jeho odmeraná sestra Marin. Nasleduje malá demonštrácia popoluškovského námetu, kedy Nella dostáva pocítiť, kto je skutočnou paňou domu. Zdá sa, že čokoľvek urobí, do čohokoľvek sa pustí, všetko narazí na Marinin nesúhlas. Nepomáha tomu ani množstvo tajomstiev, ktorými je dom doslova nasiaknutý a ktoré robia z Nelly ešte väčšieho outsidera. Ešte že má svojho papagája...a dar od jej neprítomného manžela - krásny miniatúrny domček, presnú repliku domu, v ktorom býva.

U takýchto kníh - kníh, ktorých anotácia a obálka sú umeleckým dielom samým o sebe, bývajú očakávania tak vysoké, že šanca na sklamanie je tu priam obrovská. Tu už však od začiatku vidíte, že všetok ten buzz, ktorý sa okolo Miniaturistu vytvoril, mal svoje opodstatnenie. Tajomný dom (aj veľký aj ten malý) nebol len návnada na ulovenie čitateľa, je skutočne epicentrom všetkého, hoci samotná autorka v knihe rozohrala aj veľa ďalších hier.
Všetko to stojí a padá na jednej žene, ktorú si Nella zo začiatku najme, aby jej vytvorila nové miniatúry - predmety do jej domčeka. Sú to trefné a cielene zvolené detaily, ktorými chce Nella najprv podpichnúť svoju sokyňu v domácnosti. Odrazu jej však začnú chodiť miniatúry, ktoré si vôbec neobjednala. Tieto miniatúry rozprávajú svoj vlastný príbeh o tom, čo sa v dome deje a niekedy sa Nelle dokonca zdá, že predpovedajú budúcnosť.

Toto je moment, kedy vám začne behať mráz po chrbte a toho pocitu sa už tak skoro nezbavíte. Nie, Miniaturista nie je žiadna paranormálna alebo fantasy kniha. Aj napriek všetkému, čo sa v nej deje, si dokáže ponechať svoj realizmus, ktorý však pričinením mysterióznej "miniaturistky" dostane nádych nadprirodzena.

Skutočná miniatúra domu, ktorá patrila skutočnej
Nelle Oortmanovej
Mladá autorka Jessie Burton pôvodne vyštudovala herectvo a viete čo? Ono je to na jej knihe aj skutočne poznať. Jednoducho pri čítaní vnímate, že jej schopnosť vytvárať úžasné príbehy nie je jediný umelecký dar, ktorý táto žena dostala do vienka. Potom je tu však ešte akási jej túžba podať maximálny výkon a vyžmýkať zo seba všetko, čo sa dá, a to sa v prípade Miniaturistu až tak úplne nevyplatilo. Už zo začiatku sú v príbehu identifikované rôzne spoločenské problémy (homosexualita, rasová neznášanlivosť, postavenie ženy), ktoré má autorka zdanlivo obrovské nutkanie riešiť a pozdvihnúť tak celkovú hodnotu knihy, ale nakoniec ich aj tak nedorieši a ostanú iba tak visieť vo vzduchoprázdne.

Nie som si istá, či by som Miniaturistu odporučila náročnému čitateľovi obzerajúcemu sa po dobrom historickom románe. Áno, kniha si síce odvíja na historickom pozadí a doba v kombinácii s miestom je vcelku zaujímavá, avšak mám pocit, že veľa dobových situácií bolo tak trochu pritiahnutých za vlasy, pretože to lepšie pasovalo do deja. Neviem, skutočne v tomto prípade nie som odborník, no pocitovo to na mňa nie vždy pôsobilo dôveryhodne. Z toho však naopak môžu doslova profitovať všetci tí, ktorí si ani tak nepotrpia na presnosti historických faktov, ako na dobrom príbehu, do ktorého sa môžu na niekoľko hodín úplne ponoriť.

Ak by som mala porovnať prvú a druhú polovicu knihy, určite by som našla rozdiely nielen v dynamike, ale aj v atmosfére a v spôsobe, ako sa autorka vysporiadala s dejovými zápletkami. Určite sa môžete tešiť na šokujúce zvraty a ešte šokujúcejšiu smrť (dúfam, že som to mohla povedať!) a núdza nebude ani o škandalózne vzťahy, lásku, drámu a intrigy. A ako to už v podobných knihách býva, pozorne si prezrite všetky postavy, pretože nie každá je skutočne taká, ako sa na prvý pohľad zdá...;)

Nechcem vám toho o knihe prezrádzať viac, ako som už stihla prezradiť, takže tu za svojou recenziou dávam bodku. A ak chcete vedieť viac...nuž, budete si ju musieť prečítať :)

Kniha je dostupná priamo vo vydavateľstve Ikar na TOMTO MIESTE.