štvrtok 22. marca 2012

Filmová recenzia: Hunger Games (Hry o život)

Včera (alebo lepšie povedané dnes) som bola v kine na polnočnej premiére Hry o život. Nemám vo zvyku písať filmové recenzie (presnejšie som to ešte nikdy v živote nerobila) ale možno by vás práve toto mohlo zaujímať :)

Na začiatok musím vyjadriť môj šok z toho, koľko mužov bolo včera v kine. Bezpečne povedané viac alebo minimálne rovnako, ako dievčat. Dokonca prichádzali v skupinkách (teda nie ako mužský doprovod svojim priateľkám) a množstvo z nich sedelo v kine do posledného tónu záverečnej hudby, dávno po tom, čo takzvané hard core fanúšičky Hunger Games opustili sálu.

POSTAVY

Ak som za celý ten čas od započatia pre-produkcie vypustila čoilen jediné krivé slovo na adresu kastingu, hlboko sa ospravedlňujem. S istotou môžem povedať, že o Jennifer Lawrence som nikdy nepochybovala a samotný film to vôbec nezmenil, práve naopak. Jennifer je Katniss a pochybujem, že sa po zhliadnutí filmu bude chcieť niekto hádať. Najúžasnejšie bolo to, že Jennifer nie je hollwoodsky krásna ale ľudsky krásna. Na niektorých snímkach vyzerala divne (asi ako vyzeráme bežne my, keď ráno vstaneme z postele), zatiaľ čo na iných mi krásou úplne vyrazila dych (a to som dievča!). Nehovoriac o tom, že svoju postavu mala naštudovanú do detailu, každý jeden výraz tváre prerozprával časť Katnissinho knižného monológu, ktorý prirodzene filmu chýbal. S Joshom Hutchersonom som tiež bola spokojná od úplného začiatku a ani tu som nebola sklamaná. Peeta ako hráč mnohých tvárí, u ktorého zo začiatku vôbec neviete, čo očakávať - Josh vystihol podstatu svojej postavy na jednotku s hviezdičkou. Plus scény s Katniss (hlavne tie jaskynné) aj keď možno nie také kvetnaté ako v knihe, boli...hot. Pre mňa najobľúbenejšou postavou (s výnimkou Katniss samozrejme) bol jednoznačne Haymitch, ale to som v podstate aj čakala. Milujem Woodyho Harelsona a vedela som, že Haymitcha zahrá. Ale že až tak dobre, to ma celkom prekvapilo :) Neviem, ako sa vy ostatní vysporiadate s Cinnom, ktorého hrá Lenny Kravitz ale myslím si, že aj u nenávistníkov si v niektorých skvelých scénach získa plusové body :) Nebudem tu vypisovať všetky postavy, lebo by sme tu mohli byť do rána, ale ak to zhrniem, nemyslím si, že by ma niektorá z kľúčových postáv sklamala. Z hereckého obsadenia asi vyplýva moja najväčšia spokojnosť vrámci celého filmu.

VERNOSŤ KNIHE

Filmový dej sa veľmi, VEĽMI tesne pridržiava knižnému. Knihu som síce čítala už pomerne dávno, takže neviem povedať, či a koľko hlášok bolo citovaných doslova, ale kľúčové scény idú za sebou takmer v presnom poradí s tým, že niektoré drobnosti (ako napríklad čo sa stalo s Katnissiným otcom, alebo scéna, kde Peeta hodí Katniss chlieb a pod.) sú zasadené pre lepší efekt trochu inde. Naviac je tam napríklad úžasný rozhovor prezidenta Snowa so Senecom alebo uvidíme aj zákulisie Hier o život - gamemakerov v zápale práce. Ďalšie detaily sú zas pravdepodobne tiež pre lepší efekt pozmenené alebo zmenené úplne, nie však do takej miery, že by mi to prekážalo. Och, a trochu bližšie sa dokonca dozvieme aj aký osud postihol Senecu po skončení Hier (z tej scény mi inak z nejakého dôvodu išli zimomriavky).

SVET HUNGER GAMES

Šokujúci. Vôbec nie, ako som si ho predstavovala, so všetkou svojou divokou módou a sci-fi prvkami, ale dojem perfektný. Presne bola vystihnutá zvrátenosť Sídla a jeho občanov a ako kontrast k tomu chudoba a zaostalosť dvanástich obvodov. Miestami mi film pripadal ako socialistická snímka, čo si myslím bol tak trochu aj zámer tvorcov (ak Amíci ovšem vôbec vedia, čo je socializmus). A ešte musím povedať, že zatiaľ čo v prvej knihe ešte nie sú veľmi badať známky rebélie, vo filme je tam toho už teraz podstatne viac.

HUDBA

Hudbu som počas filmu veľmi nevnímala, musím povedať že tá trocha čo tam bola ma nejako nestrhla. Mnoho scén je úplne bez akéhokoľvek hudobného podmazu a to som tam ocenila oveľa viac, než nejakú podivnú melódiu v pozadí. Celý začiatok je v podstate bez hudby a myslím, že to bol celkom ok ťah. Hudobný deficit som si vynahradila pri titulkách, prvá pieseň je Arcade Fire - Abraham's daughter, ktorá začína ešte keď dohráva posledná scéna a je NÁDHERNÁ. Druhá pieseň v poradí je Taylor Swift a jej Safe & Sound.

NEGATÍVA & POZITÍVA

Niektoré scény, ktoré ma rozsekali keď som čítala knihu, na mňa vo filme až tak nezapôsobili. Napríklad scéna s Rue bola podľa mňa slabší odvar oproti knižnému originálu a podstatne menej napínavá mi pripadala záverečná scéna v aréne s tými čiernymi bobuľkami. To myslím že som z nej ani polku nevidela, lebo som omylom žmurkla. Ďalej už spomínaná hudba, ktorá keď už náhodou bola, tak bola podľa mňa taký priemer, ale zas asi záleží od vkusu.
Úplne najviac sa mi páčili asi všetky scény, ktoré filmári vymysleli naviac a neboli v knihe a potom všetko, čo zo seba vypustil Haymitch. Štyria tributanti - Cato, Clove, Marvel a Iskra mali tiež excelentné scény. Úžasne je spracovaná aj scéna s vozmi, keď predstavujú tributantov a Katniss a Peetovi vzbĺknu kostýmy a v podstate všetky akčné scény v aréne, s ktorými sa robilo na môj vkus veľmi veľa tajností a preto pre mňa boli až do začiatku filmu úplnou neznámou.

A už vás viac nebudem trápiť :) Ak máte nejaké špeciálne otázky, píšte komentáre a ja odpoviem. Inak ale CHOĎTE si to pozrieť, neoľutujete :)