utorok 8. februára 2011

RECENZIA: KRISTIN CASHORE - VÝNIMOČNÁ

Ak aj vy patríte medzi tých, ktorý už stihli prepadnúť fenoménu literatúry pre mladých dospelých, či už do tejto kategórie vekovo zapadáte alebo nie, možno ste v kníhkupectvách zaregistrovali nenápadnú knižku s mečom na obálke a s červeným pruhom s nápisom NOVÝ FANTASY BESTSELLER. Možno nie ste veľkým fanúšikom fantasy, a preto ste knihu hneď vložili naspäť do regálu. A možno ste sa tak nevedomky pripravili o jeden z najkrajších a najromantickejších príbehov, aké boli kedy u nás vydané.

Na chvíľu vás pozývam do čias kráľov a rytierov, lordov a princezien, do čias, kedy bol najmocnejším panovníkom ten, ktorý vlastnil ľudí s čo najužitočnejším nadaním – ktorý vlastnil čo najviac výnimočných. Nikto si nevie vysvetliť, kde sa vzali, no už od nepamäti sa v krajine Siedmych kráľovstiev rodili okrem obyčajných detí deti neobyčajné, s očami líšiacimi sa jedno od druhého a nezvyčajným darom k tomu. Niektoré dary boli viac k smiechu než k úžitku, ich majitelia pre kráľa neužitoční a tým pádom slobodní. Potom tu však boli ľudia ako Katsa. Ľudia, ktorí sa v rukách toho nesprávneho kráľa stávali akýmisi zbraňami hromadného ničenia, ľudia, ktorí nikdy nepatrili sebe, ale boli len obyčajným nástrojom moci a vplyvu.
Katsa je zabijak. Och, ale nie len taký obyčajný zabijak. Je nájomná vrahyňa, pracujúca pre svojho strýka, kráľa Randu, slúžiaca na zastrašovanie tých, ktorí rozmýšľajú o vzbure a na popravu tých, ktorí sa svoj úmysel pokúsili zrealizovať. Katsin dar je smrť. Vie zabiť hocikoho a hocičo, jej sila sa nedá porovnávať so silou žiadneho iného človeka a jej šíp nikdy neminie cieľ. Ľudia sa boja dievčaťa s jedným okom zeleným a druhým modrým. A majú sa aj čoho. Katsa rozosieva smrť, kam príde.
Ale robí monštruózny dar z človeka automaticky monštrum? Je Katsiným poslaním do konca života plniť kráľove choré príkazy, alebo je vďaka svojmu daru predurčená na väčšie veci? Môže byť podstatou jej daru aj niečo iné, než len bolesť a smrť?

Názov knihy: Výnimočná
Originálny názov: Graceling
Autor: Kristin Cashore
Vydavateľ: Ediposs, 2009

Tagy: historický, fantasy, ľúbostný príbeh, nadprirodzené schopnosti
Rozprávač: 3. osoba z pohľadu Katsy

Myslím si, že na základe obálky po knihe Výnimočná siahlo približne toľko ľudí, koľko sa ju rozhodlo nečítať. Ja viem, ja viem, to robí ten meč. Ja osobne som nikdy nebola na fantasy, Pána prsteňov som sa pokúšala začať čítať snáď miliónkrát, ale nikdy som na toľko nových bytostí, miest a krkolomných názvov nemala dostatok trpezlivosti. Okrem toho mi na fantasy vadí, že málokedy tam láska dostane veľa priestoru. Fantasy je proste rozprávka pre chlapov. Chvíľu mi teda trvalo, kým som sa na Výnimočnú pred rokom nechala nahovoriť. Ak na mojom blogu nie ste po prvýkrát, možno už viete, ako to dopadlo. Áno, správne, do knihy od Kristin Cashorovej som sa zamilovala na prvý šup a v súčasnosti nerobím nič iné, len o nej rozprávam kade chodím.

Knihu Výnimočná by som charakterizovala ako „fantasy pre začiatočníkov“, pre všetkých ktorý majú strach, že im z toľkých nových vymyslených miest a udalostí praskne hlava. Výnimočná si po celý čas zachováva prvky fantastična, krajina Siedmych kráľovstiev je kompletne od základov vymyslená a výnimoční ľudia majú rôzne nadprirodzené schopnosti ,no na druhej strane všetko ostáva v miere pochopiteľnosti a zapamätateľnosti. Kniha vás neunudí zbytočnými opismi krajiny, no poskytne vám dostatok informácií k tomu, aby ste si vytvorili obraz o živote v krajine Siedmych kráľovstiev. K uľahčeniu vašej predstavivosti neskutočne napomáha aj výborne opísaná gestikulácia a mimika postáv, takže pri čítaní nemáte ani ten najmenší problém predstaviť si odohrávajúcu sa scénu do tých najmenších detailov a to úplne bez námahy a chvíľami sa pristihnete, ako sa smejete na grimase, ktorú vystrúhal Katsin najlepší priateľ Raffin, alebo trpíte ak „vidíte“, ako princa Poa bolia zranenia z nedávneho boja.

Na svoje si príde každý, kto má rád typ silnej a odvážnej hrdinky a povedzme si na rovinu, kto nemá? Katsa čoby nájomná vrahyňa kráľa Randu z Middlunsu vzbudzuje strach a rešpekt aj medzi tými najväčšími mužmi, všade známa ako monštrum, ktoré plní panovníkove rozkazy bez štipky ľútosti. Vo svojom voľnom čase však táto naša Katsa predsedá takzvanému tajnému Spoločenstvu, ktorého členovia pomáhajú chudobným a chránia slabých, ktorí sa nevedia chrániť sami. Áno, Katsa sa už od začiatku nášho príbehu začína vzpierať systému a čoskoro jej trpezlivosť v podobe časovanej bomby vybuchne. A keď vybuchne taká smrtiaca bomba ako je Katsa, malo by sa mať všetko živé na pozore. Vrátane samotného kráľa.

Pýtate sa, kde do toho všetkého zapadá láska? Och, drahí moji, láska tam je všade. Od okamihu, keď sa Katsa na jednej záchrannej misii Spoločenstva stretáva s ďalším výnimočným - Princom Poom, začnú lietať iskry. Teda najprv to ani tak nie sú iskry, ako päste. Po má totiž dar bojovať a pre Katsu sa tak stáva jediným rovnocenným súperom. Tak sa títo dvaja doslova pretlčú k zamilovanosti. A najkrajšie na ich vzťahu je práve ten prirodzený a pomalý proces toho, ako vzniká. Stránky v knihe nie sú preťažené klišovitými vetami a sladkými slovíčkami. Ich láska nie je preafektovaná a neskladá sa z obrovských gest, slovo milovať nie je všade kde sa pozriete, ale jeho prítomnosť cítite počas čítania celej knihy.

Od okamihu keď Katsa opúšťa s Poom Randovo kráľovstvo a svoj dlhoročný domov, aby sa vydali preskúmať viac než zvláštne praktiky Monsejského kráľa Lecka, sa začína jedno veľké dobrodružstvo plné zvratov a šokujúcich odhalení. Ak sa vám miestami bude zdať, že kniha sa dá predvídať a že už v polovici presne viete ako to dopadne, pripravte sa byť sklamaní. Ako budete postupovať v čítaní, bude sa pred vami odhaľovať jedno tajomstvo za druhým. Každá veta, aj tá najmenej podstatná sa vám bude zdať zaujímavá, vďaka Kristininmu neuveriteľnému daru pohrať sa so slovami. Niet pochýb, že autorka je veľmi inteligentná a pedantná, obe tieto vlastnosti sa totiž v plnej forme premietli do jej diela. Výnimočná je prepracovaná do najmenšieho detailu, obsahuje originálne myšlienky a všetko sa na konci logicky uzatvára. Kniha vás zaujme nielen obsahom ale aj štýlom písania, čo je prednosť, ktorá sa nedá vyzdvihovať vždy.

Tlieskam prvému dielu série Sedem kráľovstiev a pozývam vás prečítať si Kristinno ďalšie veľdielo -Ohnivú, odohrávajúcu sa niekoľko desaťročí pred Výnimočnou, s rovnakými kvalitami a schopnosťou zamilovať si milióny čitateľov.
Viac informácií o knihách na gorila.sk