štvrtok 30. decembra 2010

RECENZIA: Gayle Formanová - Ak zostanem + SÚŤAŽ

Táto recenzia je súčasťou Xmas Readin Challenge ktorej usporiadateľkou bola Syki. Už 1.1.2011 si budete môcť na jej stránke zahlasovať o najzaujímavejšiu recenziu. Budete si môcť prečítať recenzie na také skvelé knihy ako sú napríklad Pýcha a Predsudok od Jane Austenovej, Triaška od Maggie Stiefvaterovej, Last Sacrifice od Richelle Mead, Incarceron od Catherine Fisher alebo Akademie Evernight od Claudie Gray.
Na konci mojej recenzie vás čaká také menšie prekvapenie, ktoré však nemá nič spoločné so súťažou (mám na mysli súťaž o naj recenziu) a rozhodne nejde o žiadne kupovanie hlasov :D Hlasujte podľa toho, ktorá recenzia sa vám skutočne páčila najviac :)
Aby ste si mohli prečítať tú moju, kliknite na pokračovať.

Názov: Ak zostanem
Originálny názov: If I Stay
Autor: Gayle Formanová
Vydavateľstvo: Ikar, 2010

Tagy: smrť, nadprirodzeno, láska, dojímavý príbeh, young adult
Rozprávač: jedna 1. osoba - Mia
Priemerné hodnotenie na Goodreads: 4,01

Pamätám sa, keď som sa prvýkrát rozhodla, že si túto knihu kúpim. Bolo to pred takmer dvoma rokmi a ja som čítala akýsi rozhovor so Stephenie Meyerovou, ktorá ju doslova vynášala do nebies. Keď sa páčila Stephenie, musela byť predsa úžasná, nie?
Pamätám sa aj na to, keď som sa po druhýkrát rozhodla, že si knihu kúpim. Bolo to asi o rok a pol neskôr, keď som už zo Stephenie a jej Twilight ságy dávno „vyrástla“ a zistila som, že kniha sa bude filmovať. Ak sa knihu chystajú sfilmovať, musí byť predsa úžasná, nie?
Naposledy som sa rozhodla, že si knihu kúpim na svoje meniny, ktoré boli pár dní pred Vianocami. Mama ma na poslednú chvíľu odhovorila. Že vraj na Vianoce dostanem dosť kníh, načo mi je ďalšia.
24.12 som si pod vianočným stromčekom našla Ak zostanem.

Či som rada? Som naštvaná! Ak by som totiž bola mala aspoň trocha rozumu, mohla som mať túto úžasnú knihu už dávno prečítanú.
Ale späť na začiatok. Čím vás Ak zostanem upúta? Predovšetkým zadnou stranou obálky. Tam je totiž umiestnený stručný obsah knihy, ktorý ju robí viac než lákavou. Dievča cestuje so svojimi rodičmi a bratom na rodinný výlet. Havarujú. Všetci sú mŕtvi. Dievča ostáva kdesi medzi nebom a zemou– schopná sledovať všetko, čo sa okolo nej deje z mimotelovej perspektívy. Spomína sa tam aj láska. Trochu sa škrabkáte na temene, rozmýšľajúc ako romantická už len môže byť kniha, kde sa hneď na začiatku zabije polovica jej hlavných protagonistov. Mávnete nad tým rukou a poviete si, že budete radi aspoň za malú romantickú vložku.

Nedá sa povedať, že by mala táto kniha nejako zvlášť originálny námet. O smrti, umieraní, duchoch a iných podobných veciach sa už toho popísalo až-až, stačí trochu hľadať. Čo ju však robí výnimočnou je práve to ostatné – spôsob, akým je napísaná, postavy, atmosféra.
Hneď po prečítaní úvodných strán som si uvedomila, že kniha sa môže uberať dvoma smermi. Môže z toho byť neuveriteľne dojímavý príbeh o smrti, strate, rozhodnutiach - o hľadaní odvahy pokračovať v živote alebo o nájdení sily vzdať sa ho raz a navždy. Tiež to môže byť príbeh o láske a priateľstve, založený na spomienkach na život, ktorý bol odrazu náhle pozastavený akoby vedel, že teraz nastáva chvíľa mnohých rozhodnutí a chcel dopriať človeku, ktorý ho žije viac času na rozmyslenie. To prvé by znamenalo veľa sĺz. To druhé príbeh, ktorý vám rozbúcha srdce a miestami vyčarí úsmev na tvári.
Ak zostanem je to druhé.

Mia má sedemnásť, milujúcu rodinu, úžasného priateľa, hudobný talent a veľa plánov do budúcnosti. Stačí krátky okamih a odrazu nemá nič. Rodičia a jej malý braček sú po tragickej autonehode mŕtvi, hudobný talent je jej na mieste, kde sa teraz nachádza na nič, plány do budúcnosti sa zredukovali na plán prežiť alebo plán zomrieť a priateľ? Ten bol tak trochu otázny už aj pred samotnou autonehodou. Teraz jej neostáva nič iné než čakať. Čakať či sa jej oči rozhodnú otvoriť, alebo ostať navždy skryté za viečkami. No od koho to vlastne v skutočnosti závisí?

Kniha je rozdelená na dve časti. Prítomnosť, znázorňujúca Miu v nemŕtvom-neživom stave, pretĺkajúcu sa nemocničnými chodbami a sledujúcu svojich najbližších príbuzných zhromaždených v čakárni ustarostene čakajúcich na konečný verdikt. Tieto scény sú poprepletané scénami z minulosti tvorenými Miinými spomienkami. Spomienkami na rodičov a brata, spomienkami na jej najlepšiu kamarátku, spomienkami na starých rodičov. Zvláštne je, že keď čítate veselé scény s ľuďmi, ktorí už v tejto chvíli nežijú, necítite pri tom smútok. Smejete sa na tom, ako Miin otec pri prvom stretnutí s jej priateľom Adamom vysal Adamovi ústami včelí jed z ruky a smejete sa aj na tom, ako sa Mia na základke pobila so svojou najlepšou kamarátkou. Hlavným cieľom knihy nie je dojať nás, oplakávať tých, ktorí na strane 75 žijú a vtipkujú, na strane 77 ležia v márnici a na strane 79 znovu žijú a vtipkujú. Cieľom knihy je ukázať nám Miin život a zoznámiť nás s okolnosťami, ktoré ju doviedli na toto rázcestie, kedy sa rozhoduje či má ostať, alebo odísť. Či má bojovať, alebo sa vzdať.

Hovoríte si, čo môže pomôcť sedemnásťročnému dievčaťu nakloniť váhy na stranu života? Odpoveď sa dostaví, keď sa rozletia nemocničné dvere a na scénu prichádza Adam.
Mia a Adam sú takí rozdielni, ako to len ide. Snáď jediné čo majú spoločné je ich láska k hudbe. Tu sa však podobnosť končí. Adam je lídrom punkrockovej skupiny zatiaľ čo Mia zbožňuje klasickú hudbu a o rok sa chystá na prestížnu umeleckú školu Julliard v New Yorku. A práve tu je pes zakopaný. Ako môže ich láska pokračovať, ak každý bude na inom konci krajiny?
Vzťah Adama a Mie bol jeden z mojich tohtoročných najobľúbenejších. Vďaka Miinym spomienkam sme ho mohli sledovať od jeho začiatkov až po obdobie tesne pred nehodou. Autorka pri jeho vytváraní nezabudla na to, aké ťažké a hlavne trápne bývajú niekedy prvé chvíle po tom, čo spolu dvaja ľudia začnú chodiť: „ To akože sme teraz spolu?“ „Čo sa stane, ak ho chytím za ruku? Nebude to hlúpe? Prečo ma za ruku nechytí on?“ Žiadna osudová láska, kde sa pri prvom bozku pohne vesmír a všetka neistota šmahom ruky vytratí, lebo dve nekompletné duše odrazu našli jedna druhú. Nič také! Toto je originál nefalšovaný reálny vzťah od Matella, ktorý vás pravdepodobne donúti spomenúť si na vašu prvú lásku :) Reálny, ale tiež krásny a romantický, taký, pri ktorom budete čítať niektoré úseky hneď niekoľkokrát a potom si ich ešte párkrát prehrávať v hlave. Čo myslíte, bude to práve Adam, ktorý Miu pritiahne naspäť do sveta živých, alebo ju práve ich ohrozený vzťah poposunie ďalej a spečatí jej rozhodnutie, pobrať sa za rodičmi a malým bratom?

Sama som prekvapená, ako veľmi sa mi kniha páčila. Slová v nej ma nenútili plakať, no plakala som. Rovnako ma kniha nenútila smiať sa, no aj tak som sa na mnohých miestach nedokázala udržať. Krásne je na nej to, že som si takmer istá, že ak by ju čítalo desať ľudí, na desať ľudí by zapôsobila úplne odlišne. Škoda, že ju nevidíte – je úplne maličká, no vyrozprávala toho tak veľa a vyvolala vo mne toľko rozličných emócii, že teraz len ťažko budem hľadať znovu niečo podobné. Ak máte rozum, nebudete čakať dva roky ako som čakala ja, ale prečítate si túto krásnu knihu čo najskôr. Ľutovať rozhodne nebudete.

POZOR SÚŤAŽ!

Zaujala vás moja recenzia? Chceli by ste si tiež knihu prečítať? Čo ak vám teraz poviem, že ju môžete vyhrať? :)
Tak, tak, dobre čítate, jeden z vás môže získať knihu Ak zostanem/If I Stay zadarmo. Stačí ak vyplníte a odošlete formulár nižšie a ja 15. januára vyžrebujem výhercu, ktorému túto knihu pošlem.
Viem, že ste na mojom blogu prevažne zvyknutí na súťaže o anglické knihy a nechcem aby ste si zvykali inak, no tentokrát mám dobrú správu aspoň pre Slovákov. Tí budú mať totiž na výber medzi anglickou verziou Ak zostanem s názvom If I Stay a slovenskou verziou. Tejto súťaže sa teda môžete zúčastniť, aj keď neviete po anglicky. Ospravedlňujem sa mojim českým čitateľom, nakoľko som v žiadnom českom internetovom kníhkupectve nenašla na predaj slovenskú verziu knihy a slovenské kníhkupectvá pýtajú hrozne veľa za posielanie do zahraničia, budú sa musieť v prípade že vyhrajú uspokojiť len s anglickou verziou.
Tentokrát sa do súťaže môžete zapojiť len jednorázovo a formulár odoslať IBA RAZ. V prípade, že si chcete zvýšiť šance na výhru, ponúkam vám niekoľko bonusových vstupov v prípade, že urobíte nasledovné:

• ak ste starým nasledovateľom tohto blogu (to znamená ak ste boli nasledovateľom pred dňom 30.12.2010) dostanete odo mňa 2 vstupy navyše
  • ak ste novým nasledovateľom dostanete odo mňa 1 vstup na vyše (nasledovať ma môžete kliknutím na políčko Sledovať v spodnej časti ľavej lišty)
  • ak zanecháte zmysluplný komentár k mojej recenzii na Ak zostanem dostanete 1 vstup na vyše