utorok 21. decembra 2010

RECENZIA: Richelle Mead - Last Sacrifice (Vampire Academy #6)

Sľubovala som, sľubovala som, až ste sa nakoniec dočkali, ponúkam vám BEZSPOILEROVÚ recenziu na knihu Last Sacrifice. Ak ste čítali všetky predchádzajúce časti okrem LS, nemali by vám nasledujúce riadky pokaziť prekvapenie a prezradiť dôležitý moment deja. Avšak nie som až taký superman, aby som vytvorila recenziu ktorá neprezradí žiadne kľúčové scény z predchádzajúcich dielov, takže ak za sebou ešte nemáte Spirit Bound/Spoutáni Magií neodporúčam púšťať sa do čítania. Toť vše k inštrukciám, kliknite na pokračovať ak chcete vedieť, ako som si užila záver jednej z mojich najobľúbenejších sérií.



Názov knihy: Last Sacrifice
Autor: Richelle Mead
Vydavateľ: Razorbill, 201O

Tagy: young adult, romantika, bestseller, upíri, ľúbostný trojuholník,
Rozprávač: jedna 1. osoba - Rose
Hodnotenie na Goodreads: 4,66

Pamätám sa akoby prešlo len pár dní, odkedy som prvýkrát siahla po „upírštine“ o ktorej všetci vyhlasovali že „je storkát lepšia než Twilight“ alebo „ten správny fix pri čakaní na Beraking Dawn“. Tomu prvému sa mi nechcelo veriť - pred dvoma rokmi pre mňa neexistovalo nič lepšie než sága Stephenie Meyerovej (čo na vašom mieste neberiem príliš vážne, nakoľko pred desiatimi rokmi som zas nepočúvala nič iné než Kelly Family) ale to druhé ma presvedčilo. Bola som schopná urobiť hocičo, aby som si krátila dlhú chvíľu. V tej dobe boli vonku prvé tri knihy, ktoré som prečítala za jeden víkend. Takže nakoniec Vampire Academy veľmi nesplnila účel, kvôli ktorému som ju začala čítať – necelé tri dni ma sotva zachránili – ale vďaka tejto sérii som aspoň zistila, že celý knižný svet nestojí na 4 knihách od jednej autorky, ale že sa vždy oplatí objavovať nové veci.

Keď sme spoznali Rose Hathawayovú smiali sme sa na jej pohotových comebackoch a v tichosti závideli jej schopnosť očariť všetko s prevahou testosterónu. Neskôr sme sa naučili obdivovať jej loajalitu a ochotu položiť život za svojich priateľov. Nakoniec sme sa spolu s ňou zamilovali do muža, ktorý pre ňu nikdy nemal byť ničím viac, než učiteľom a mentorom.
Rose si prešla strastiplnou cestou v podobe piatich fenomenálnych kníh, počas ktorých sa z prchkej a prostorekej tínedžerky stala rozvážna žena s neobyčajným talentom bojovať a milovať. V tejto knihe sa jej príbeh končí.

Už ste sa niekedy ocitli v „blbej situácii“ ? Ak si myslíte že áno, asi ste ešte nemali čerstvých osemnásť, nevrátili ste sa z vražednej misie, ktorej cieľom bolo zabiť lásku vášho života a nečakali ste vo väzení na trest smrti za zločin, ktorý ste nespáchali. Čo na to samotná Rose? Bola, videla, zažila. Teraz by sa rada zobudila z nočnej mory, najlepšie do náručia svojho priateľa Adriana. Adriana. Nie Dimitriho. Ten sa jej po prekonaní svojho osobného pekla dobrovoľne vzdal a pohol sa ďalej. Takže prirodzene aj Rose je odhodlaná pohnúť sa ďalej. Samozrejme. Veď čo je jedna malá úloha v podobe úplného potlačenia svojich citov a ich zamknutia v najzašitejšej komnate svojej hlavy oproti boju so Strigoim? Presne. Nič. Ľahké ako facka. Dimitri je minulosť, Adrian prítomnosť. Škoda len, že budúcnosť sa javí ako čierna ničota vypĺňajúca rakvu zvnútra. Teda aspoň do chvíle, než ju skupina jej hlúpych a nerozvážne život riskujúcich priateľov na čele s *tadá* Dimitrim Belikovom (pretože podľa Hathawayovského meradla merajúceho hĺbku šlamastiky, v ktorej sa človek nachádza by bolo príliš jednoduché ba až nemerateľné, keby sa osud okrem iného nerozhodol komplikovať jej aj naďalej milostný život) nerozhodnú vyslobodiť ju z väzenia. Rose sa tak spolu s Dimitrim ocitá na úteku. Ich jedinou úlohou je skrývať sa a čakať, kým sa Lisse a ostatným na dvore nepodarí vypátrať skutočného vraha kráľovnej Tatiany. Plus Rose má, zdá sa, ešte jednu úlohu: Nezamilovať sa znovu do muža, ktorý jej stihol už toľkokrát zlomiť srdce. Môžem vám prezradiť, že minimálne jednu úlohu sa jej splniť nepodarí. Chcela by som totiž vidieť toho, kto si vie Hathawayovú predstaviť sedieť na zadku zatiaľ čo sa jej priatelia idú strhať aby jej ho zachránili. A tak sa k pôvodým dvom úlohám postupne ešte pridáva útek od Dimitriho, strasenie sa guardianov, ktorí ju prenasledujú na každom kroku, vypátranie jej bývalej učiteľky, nájdenie Lissinho súrodenca, presvedčenie Lissy aby kandidovala na post kráľovnej a získala tak viac času a zariadenie toho, aby sa nikto o jej aktivitách nedozvedel. Čo z toho sa Rose podarí splniť a čo nie? To už sa nechajte prekvapiť :)

Moje myšlienky

Málokedy sa mi podarí dopracovať na koniec série a pri tom nebyť už aspoň z pol cesty znechutená . Je umenie ak autor ostane po celú dobu verný charakteristikám svojich postáv, nepremení v polovici hlavnú hrdinku na neznesiteľnú ufňukanú nánu a nevyvraždí polovicu charakterov pretože už nevie ako inak by sa dal jeho príbeh zdramatizovať. Toto umenie ovláda len niekoľko spisovateľov, na čele práve s Richelle. Páčilo sa mi, že Richelle nešla cez mŕtvoly a rozhodla sa namiesto násilného vytvárania nových zvratov smerovať poslednú knihu už od začiatku pomaličky k finále. To sa niekomu mohlo zdať tak trochu nedynamické ale ja som za to vďačná, nakoľko si myslím, že zhadzovanie ďalších bômb a lá koniec Shadow Kiss a koniec Spirit Bound by už z knihy vytvorilo zbytočný chaos z ktorého by sa ťažko vysekávalo. Richelle nás už dávno presvedčila, že sa nebojí šokovať a chápem, že necítila potrebu dokazovať to znovu. To však vôbec neznamená, že sa pri čítaní budete nudiť! Práve naopak. Posledné Rosino dobrodružstvo nebolo o nič menej napínavé a ani scény o nič menej horúcejšie než tie predchádzajúce.
Keď už sme pri ľúbostných záležitostiach, nedá mi nepochváliť spôsob, akým autorka zobrazila čitateľmi nenávidený a zároveň milovaný ľúbostný trojuholník. Častokrát sa v knihách stáva, že hlavná hrdinka sa od určitého okamihu začína topiť vo vlastných rozpolených pocitoch a ku koncu je už tak zmätená, že my ako čitatelia sa už nedokážeme nachádzať v jej hlave dlhšie než päť minúť bez toho, aby sme nezošaleli. To však chvalabohu nie je prípad Vampire Academy. Rose sa podarilo napratať do svojho srdca dvoch mužov bez vedľajších príznakov v podobe potoku preliatych sĺz, zúrivého hnevu alebo pocitu beznádeje. Presvedčila som sa, že Rose nie je bojovníčka iba ak vo svojej ruke drží striebornú dýku ale rovnako aj keď v nej drží celé svoje srdce.
Ak už musím knihe niečo vytknúť, bolo by to niekoľko hluchých miest v prvej polovici, ktoré mi však druhá polovica s prehľadom vykompenzovala a možno tak trochu až príliš unáhlený priebeh celého príbehu, vďaka čomu sa Last Sacrifice na môj vkus skončilo skôr, než som chcela a skôr, než som bola pripravená dať zbohom svojim obľúbeným charakterom. Aby som však skončila optimisticky, Richelle nám v knihe poskytla hneď niekoľko otvorených koncov ktoré nás nechávajú v napätí, čo si pre nás pripravila v novej sérii, ktorá bude nadväzovať na Vampire Academy a ktorá vychádza už v auguste :)

Tu sú ešte odpovede na otázky, ktoré vás pravdepodobne zaujímajú najviac. Znovu pripomínam, neprezrádzajú dôležitý moment deja ale tiež nezaručujem, že po ich prečítaní nebudete nadávať ešte viac, než doteraz :)

Vyberie si v LS Rose medzi Dimtirim a Adrianom?
--> áno, samozrejme

Dostane Dimitri rozum?
--> dajme tomu že áno, otázkou je, či už nebude neskoro...

Skonči pre každú z hlavných postáv séria šťastne?
--> nie

Zomrie niektorá zo stálych postáv? (mysliac postavy, ktoré sa objavili viac než v jednej sérii)
--> áno

Dočkáme sa v Last sacrifice aj scény podobnej tej chatovej zo Shadow Kiss/Stínem políbená?
--> Dočkáme, dočkáme, len či aj aktéri budú tí istí...

Koho bude Last Sacrifice/Posledná obeť?
-->Ak som to správne pochopila tak to bude jeden z trojice Dimitri – Rose – Adrian a nebude sa to bezprostredne týkať ich ľúbostného života

Je kniha Last Sacrifice hodná konca tejto úžasnej série?
-->Definitívne. Áno.

Moje Hodnotenie:


PS: Český preklad knihy s názvom Poslední Oběť vychádza na jar budúceho roku. Ak budem vedieť bližší termín, zverejním ho.

5 komentárov:

  1. Moc pěkně napsané, obdivuju tvoji schopnost šikovného kličkování, takže nezasvěcený se nic co by nechtěl vědět nedozví :)

    K VA jsem se dostala podobně, po Stmívání jsem hledala něco s upírskou tématikou a když jsem na narozky jela do Prahy a stavila se v Luxoru, stačilo si jen vybrat mezi Školou noci nebo VA. A musím souhlasit že VA je stokrát lepší než Stmívání,či ŠN, a po naivní a po Edwardovi fňukající Belle byla Rose příjemnou a osvěžující změnou. Její postava prošla přes těch šest knih úžasnou změnou, zatímco Bella je od začátku do konce stále stejná.

    Šestý díl byl skvělý, stále měl spád, ikdyž ze začátku jsem se nemohla pořádně začíst, jen pár věcí mi trochu vadilo a to, že:

    !!!!!!!!!!!!!!!!SPOILER!!!!!!!!!!!!!



    1. Adrian nedostal svůj happy ending a tím nemyslím, že měl skončit s Rose, a ikdyž měli spolu pár hezkých chvil, nepochybovala jsem koho si Rose vybere... jen jsem trochu očekávala, že tam padne nějaká zmínka o Sydney, (no nebyli by cute-couple?) proto mě docela překvapila postava Iana, jelikož jsem měla dojem že hlavní mužskou postavou spin-offu bude právě Adrian...
    2. smrt Viktora -nemůžu říct že jsem ho měla ráda, ale jeho smrt mně fakt zaskočila a trochu jsem nechápala její význam, ale kdo ví co Richelle chystá?

    Kettys

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Kettys:
    Ďakujem za koment, pochvalu si veľmi vážim:) Čo sa týka zbytku:

    !!!SPOILER!!!

    Ja som teda na takých 99% presvedčená, že Adrian bude hlavnou mužskou postavou spin-offu, myslím že by ho Richelle nenechala do smrti takého nešťastného :) Ian ma až tak neprekvapil pretože tak ako VA aj Bloodlines budú mať určite aspoň náznak nejakého ľúbostného trojuholníku a vyzerá to tak, že Ian môže byť jeho súčasťou.
    No uvidíme, každopádne na august sa teším :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tvoja bezspoilerová recenzia ma naozaj nažhavila a ja si mám od nedočkavosti chuť ohrýzať nechty, ale vďaka tebe je moja viera v to, že posledná kapitola tejto úžasnej série nedopadne kastrofálne, omnoho väčšia než pred pár dňami (žiadne spoilery som nečítala, len súdim podľa skúseností, ktoré s tými pár knihami mám, vlastne som ešte nenarazila na sériu, ktorej vyvrcholenie by ma aspoň čiastočne nesklamalo).

    Btw, zatiaľ to nie je isté, na sto percent to budem vedieť až zajtra, ale zdá sa, že moja kniha už konečne dorazila :))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Miška: Podľa najnovších správ už tým, ktorí si ju dávali posielať do ČR kniha došla takže pravdepodobne dostaneš pekný vianočný darček :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Judit, co by si radila po VA? Nieco podobne dynamicke s dobre napisanymi postavami, nie uplnu sladarnu a nemusia tam byt len upiri (hoci primeranej davke fantasy sa nebranim:).

    OdpovedaťOdstrániť